Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Husfacader som annoncemedier

I årevis har husgavle lagt plads til reklamer for alskens produkter, ligesom neonskilte gør det fra toppen af høje

bygninger. Men hvorfor reklamerer ingen på almindelige private bebyggelsers facader?



Det spørgsmål har 23-årige

Søren Rokkjer Hansen fra Hvidovre stillet sig selv, uden at få noget svar. Idéen er måske ikke ny i sin

grundform, men det gør den efter hans mening ikke mindre oplagt. Hvorfor ikke lade private mennesker tjene lidt på at

leje deres facader ud til virksomheder eller organisationer, der vil markere sig i bybilledet og samtidig selv tjene penge på

at formilde kontakten mellem annoncører og boligejere?



- Jeg fik idéen for et års tid siden. Den kom egentlig

som en pludselig indskydelse, da jeg gik og kiggede på de mange gavlreklamer. For mig at se, er det oplagt også at bruge

facader og måske også vinduer som reklamesøjler, så her ligger garanteret en god forretningsmulighed, siger Søren

Rokkjer Hansen .



Da han fik idéen skrevet ned, begyndte han at overveje, om der måske kunne være en juridisk

årsag til, at ingen andre havde realiseret idéen om facadereklamer.



- Jeg troede jo, at folk selv kan bestemme,

hvad der skal hænge på deres facader, men der er vist nogle regler for den slags.

Ikke tid eller lyst

- Jeg

har ladet mig fortælle, at det kræver omfattende tilladelser at reklamere i "det offentlige rum", og den slags

administrationsarbejde havde jeg hverken tid eller lyst til at kaste mig over, fortæller Søren Rokkjer Hansen.



Derfor

har han foreløbig ikke gjort mere ved idéen, men hans lyst til at realisere en forretningsidé og blive selvstændig

er intakt.



- I de senere år har jeg haft mange idéer, der måske kunne gøres til forretninger. En enkelt

- et etui til hard-box cigaretpakker - gik jeg i gang med, men jeg havde ikke pengene til at gennemføre projektet, fortæller

Søren Rokkjer Hansen.



I øjeblikket er han ved at uddanne sig til multimediedesigner og dermed er karrieren som

selvstændig forretningsmand sat lidt i baggrunden. Men den kommer frem igen på et tidspunkt.



- Min uddannelse giver

mig mange ting, som man kan bruge, når man vil starte op for sig selv. Og det regner jeg bestemt med , at jeg gør. Hvis ikke

med idéen om facadeannoncerne, så med noget andet, siger Søren Rokkjer Hansen.



Denne artikel er den femte

i serien "Din bedste forretningsidé, der aldrig blev til noget. De fire tidligere artikler blev bragt i ErhvervsBladet

den 14. , 15., 16., 17. oktober

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen