Berlingske Business

HTH sprænger rammerne

Danmarks største køkkenproducent, HTH Køkkener A/S med fabrikker i Ølgod, Farsø og Bjerringbro,

har i en årrække været en ubrudt succeshistorie med stigende salg og indtjening.



I 2003 passerede HTH milliarden

i omsætning, og væk-



sten bæres især af gør det selv-folkets lyst til at bygge nye køkkener, svenskernes

stigende forbrug - og kineserne. HTH samarbejder med den kinesiske byggevirksomhed, COSCO, der i fjor byggede op mod 17.000 nye boliger

i Bejing-området, og til juni kommer den første HTH-butik i Kina.



- Kina tror vi meget på. Vore produkter

passer fantastisk godt ind i kinesernes måde at bygge på, og man kan blive helt svimmel over mulighederne på markedet,

siger adm. direktør Preben Bager, HTH Køkkener.



HTH leverede i fjor 414 køkkener til et enkelt byggeri og

til flere mindre projekter. Om få måneder understøttes projektsalget med en 300 kvm stor køkkenbutik, der

kan blive den første af en række. Preben Bager har imponeret fulgt tøjkoncernen Bestsellers udbygning med over

300 butikker i Kina.

Høj eksport-indtjening

Også svenskerne køber køkkener som sjældent

før, og efter en salgsvækst på over 20 pct. i fjor udgør Sverige som det største enkeltmarked nu

15 pct. af den totale omsætning. Derimod skuffer udviklingen i Polen stadig og bidrager til, at HTH endnu ikke har realiseret

målsætningen om at eksportere halvdelen af produkterne. Eksportandelen er nu på 37 pct.



- Vi har generelt haft

en kolossal medgang med indtjeningen på eksportmarkederne i 2003, og herhjemme er det især gør det selv-markedet, der

bærer væksten, siger Preben Bager.



Et stærkt hjemmemarked med en vækst på 11 pct. til over 700

mio. kroner er yderligere en vigtig forklaring på, at eksportambitionerne ikke er indfriet endnu. Salget fra de nu 23 Gør

Det Selv HTH-butikker er vokset ca. 40 pct. i 2003 og udgør i volumen 20 pct. af den samlede skabsproduktion.

Nybyggeri

i Ølgod

Succesen på gør det selv-markedet er med til at presse kapaciteten i Ølgod til det yderste. Derfor

udbygges virksomheden hele tre steder, så produktionen kan øges fra de nuværende 22.000 skabsenheder pr. uge til 30.000

enheder.



Blandt andet indrettes en helt ny produktionsafdeling til gør det selv-markedet i Primo-selskabet Vestplasts

hidtidige bygninger, der ligger op ad HTH-fabrikskomplekset. Den samlede udbygning på ca. 10.000 kvm medvirker til, at investeringsbudgettet

formentlig overskrider 60 mio. kroner i år mod ca. 55 mio. kr. i fjor.



HTH vil også præsentere varen bedre

i hjembyen ved at indrette en helt ny butik på 750 kvm, idet samarbejdet med den lokale tømmerhandel, Sindberg, bliver

afviklet.



Gør Det Selv HTH-konceptet skal i 2005 udbredes til Norge og Sverige, idet butiksstrukturen i Danmark da er

på plads. HTH har tøvet med at gå for hastigt frem, for gør det selv-folk er handlekraftige og køber

fra dag et, når de får øje på en ny butik.

Komponenter udefra

Ligesom danskerne flyver meget med

lavprisselskaber og handler i Netto og Fakta, så køber de heller ikke så mange eksklusive uno form-køkkener,

idet salget af dem stagnerer. Fabrikken i Farsø har dog fastholdt ca. 55 ansatte.



HTH''''s køkkensucces er skabt af

danske hænder, og komplekse opgaver som montage og logistik vil også i fremtiden udgå fra Ølgod. Et stigende

antal komponenter leveres dog fra lande som Polen, Italien og Kina, hvorfra eksempelvis leverancer i de nye materialer, stål

og aluminium, hentes.



At afstande økonomisk ikke længere er noget problem, illustrerer Preben Bager med et eksempel:

Et samlet skab koster 60 kr. at levere i København, mens fragten for et skab i en flad pakke leveret på kajen i Shanghai

er 22 kroner.



HTH indgår i den børsnoterede, svenske Nobia-koncern, der er Europas største køkkenproducent.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen