Berlingske Business

Hotel sparer stort på færre sygedage

At der er penge at spare ved at kigge arbejdsmiljøet grundigt i kortene og tage fat på sygefraværet, kan Scandic Hotel

i Aalborg skrive under på. I 2002 havde hotellet et stort sygefravær - og en udskiftning blandt medarbejderne på

hele på 81 procent. Så gik medarbejdere og ledelse på hotellet sammen med projekt Den Rummelige Virksomhed om at

få kortlagt problemerne - og få gjort noget ved dem

Halvering

Resultatet er til at tage og føle på.

Sygefraværet er faldet med knap 50 procent, og udskiftningen blandt medarbejderne er også halveret.



- Det er meget

godt i en branche som vores, hvor der er en del sæsonarbejde - og dermed også stor udskiftning, forklarer hoteldirektør Tomas

Ballisager, Scandic Hotel.



Han pointerer, at hvis sygefraværet skal nedbringes, skal man både arbejde forebyggende

- og gribe tidligt ind, når medarbejderne er syge.



- Vi har meget mere fokus på ergonomi i dag, og eksempelvis har medarbejderne

fået tilbud om styrketræning, fitness m.m. til favorable priser. Det har nedbragt antallet af sygedage på grund

af smerter i bevægeapparatet. Og endelig har vi uddannet en gruppe medarbejdere til særlige trivselsmedarbejdere. Det

er dem, der går ind og snakker problemerne igennem med kollegerne - også gerne før de bliver syge, tilføjer

Tomas Ballisager.



Han anslår, at hotellet i dag sparer knap 200.000 kroner årligt i mindre sygefravær. Fordelene

er imidlertid langt større, mener hoteldirektøren, der peger på, at syge medarbejdere er medvirkende til nedslidning

af kolleger, forringet service -og dermed tab af goodwill hos kunderne.

Åbenhed

Scandic Hotel Aalborg har stadig fra

tid til anden medarbejdere, der er sygemeldt i mere end 14 dage. Men på grund af en tættere kontakt mellem arbejdspladsen

og den syge - og en partnerskabsaftale med Aalborg Kommune - er faren for, at hotellet mister en medarbejder som følge at langvarig sygdom,

mindsket betydeligt.



- I dag taler vi meget mere åbent om sygdom og fravær. Medarbejderne ved, at de kan gå

til deres kolleger, trivselsmedarbejderne, hvis de eksempelvis har et problem derhjemme. Det kan være skilsmisse, et barns sygdom

eller lignende. Så kan vi gå ind og prøve at tilrettelægge arbejdet, så de kan få dagligdagen

til at hænge sammen, siger Tomas Ballisager.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen