Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Herregårde efterlyser mere rådgivning

breum
Foto:

Når ferie-herregårde går fallit, skyldes det blandt andet for høje forventninger til gæsteantallet.

Jævnligt kan nyhederne berette om en herregård med ferieboliger, der har måttet dreje nøglen om, og senest gjaldt det den jyske herregård Lønborggård.

Ofte bunder den triste slutning i, at ejerne havde for store forveninger til udlejningsprocenten, og her lyder det fra etablerede herregårdsejere, at udlejningscentrene kunne blive endnu bedre til at rådgive kommende herregårds-udlejere realistisk:

- Udlejningsbureauerne skal opføre sig anstændigt. Når de er ude at rådgive personer, som gerne vil bygge et sommerhus eller overtage en herregård, skal de være ærlige omkring, hvor meget de vil kunne tjene på det. Nogle brænder virkelig fingrene på, at de troede, de kunne tjene mere, end de kunne, siger Grethe Breum fra Herregården Hesthave i Spøttrup.

Hendes opfattelse deles af Lars Haraldsted fra Hønnerup Hovedgård på Fyn:

- Bureauerne har jo bare taget alle ind helt ukritisk. Der er jo kommet mange store landbrug, som er blevet omlagt til et overnatningssted, men der er ikke skarpe nok krav for at man kan blive en feriebolig under udlejningsbureauerne. Samtidig har bureauerne foregøglet folk, at hvis de bare åbnede, ville de få så og så mange gæster. Men det holder ikke stik i virkeligheden, siger Lars Haraldsted, der synes, udlejningsbureauerne bør stille en form for garanti over for udlejerne.

Farlige forventninger

Ingelise Schimko, som i 2007 begyndte en renovering af Herregaarden Jerstrup, er en af dem, som for ikke så længe siden blev rådgivet af Dansommer omkring fremdtiden for sin nye herregård. Også hun kunne godt ønske sig, at virkelighedens udlejningsforhold stemte mere overens med det, der bliver sagt:

- Den reelle udlejning har absolut ikke været, som vi havde fået indtryk af. De sætter den frygtelig masse forventninger i gang, siger Ingelise Schimko, som dog tror på, at udlejningen bliver bedre i fremtiden.

Hos herrgårdenes største udlejningsbureau, Dansommer, mener direktør Jan Haapanen ikke, at nye kunder bliver vildledt:

- Vores kontrakter med feriebolig-ejerne rækker kun et år ad gangen, så hvis de ikke er tilfredse med os, og vi ikke hele tiden gør vores bedste, kan de hurtigt smutte. Vi vil gerne være det foretrukne bindeled mellem ejer og lejer, og derfor skal vi selvfølgelig være ærlige over for vores feriehus-ejere og give dem et reelt billede af, hvad de kan tjene. Gør vi ikke det, går det jo ud over os selv, for vi beregner også ud fra vores egne forventninger, siger Jan Haapanen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen