Berlingske Business

Helios giver bedre arbejdmiljø på glasværker

Ingeniørfirmaet JLI vision i Søborg udvikler bl.a. inspektionsudstyr til produktionslinier på glasværker, hvor det kontrollerer glas og flasker for fejl. Firmaet har siden 1991 leveret 20-25 anlæg til glasværker rundt om i verden - det ældste anlæg er fra 1995.

Efter at have præsenteret en nydesignet løsning på en tysk messe fornemmer ejerleder Jørgen Læssøe, JLI vision, et stort markedspotentiale til anlæggene, der koster 800.000-900.000 kr. stykket. Der var mange forespørgsler til den nydesignede løsning, der blev udstillet på den amerikanske koncern AGRs stand. AGR sælger og installerer JLI visions løsninger.

Ifølge Jørgen Læssøe er der omkring 2.000 produktionslinier på glasværker rundt om i verden, hvoraf de 500 linier er potentielle til firmaets løsning, der kan tjene sig hjem i løbet af 100 dage, fordi glasværkerne kan spare tre pct. af produktionsomkostningerne. Så store besparelser lader sig gøre, fordi inspektionen foregår i den varme ende af produktionsbåndet, hvorved produktionen hurtig kan justeres. Denne mulighed har JLI vision kunnet levere siden 1991.

JLI vision er klar til produktion af Helios - det er den nydesignede og arbejdsmiljøvenlige løsning døbt - fra januar.

I sommer besluttede JLI vision at forbedre inspektionsudstyrets design og henvendte sig til Erik Herløw Design i Hellerup, hvor industriel designer Mikael Koch overtog sagen. Han har foruden at give udstyret et nyt flot design også tænkt innovativt og har reduceret udstyrets størrelse med 50 pct. Størrelsen er vigtig, fordi det normalt er småt med plads i den varme ende af et glasværk, hvor udstyret inspicerer det rødglødende glas.

JLI visions "gamle" udstyr kunne godt arbejde i frontlinien på glasværker, men efter besøg på et glasværk konstaterede Mikael Koch, at udstyret tager meget plads fra kørsel- og ganglinier. Desuden spærrer det to meter høje udstyr for operatørernes udsyn til produktionsbåndet. De sidder på grund af høj varme og støj inde i små glaskabinetter. Dem skulle de forlade, når de ved emneskift skulle ud for at skifte position på inspektionsudstyrets kameraer i et meget varmt miljø. Og ude ved båndet kunne operatøren ikke se, om kameraet havde den rette position, fordi inspektionsskærmen står inde i glaskabinen. Ofte måtte der flere forsøg til.

Under båndniveau

Mikael Koch finder frem til, at glassene/flaskerne på produktionsbåndet bliver kontrolleret via kameraer, der er anbragt under båndniveau, hvor de er mindre udsat for strålevarmen. Han designer en periskopløsning, så kameraerne "kigger" på produktionen via spejle i toppen af udstyrskassen, og det lykkes ham at lave en komplet løsning, der er mere avanceret, skaber et bedre arbejdsmiljø og fylder mindre end JLI visions gamle udstyr. Han indfører actuatorer til at flytte kameraerne op og ned inde i kassen, hvilket i høj grad tilgodeser operatørerens arbejdsmiljø. Ved omstilling af produktionen, kan operatøren nu fjernbetjene kameraerne uden at skulle ud i heden og støjen.

- Mange i industrien er ikke klar over, at vi designere også tænker i hele løsninger og kan få dem realiseret. Vi har et netværk af underleverandører, og vi har i løbet af blot fire måneder kunnet levere to prototyper til JLI vision, fortæller Mikael Koch. Han tilføjer, at hans løsning ikke er dyrere end JLI visions oprindelige udspil.

Underleverandører

Noget af Helios skal produceres hos to sjællandske underleverandører, mens JLI vision selv leverer software og kameraer. Firmaet er blandt de førende i verden inden for inspektionsudstyr til glasværker. Ejerleder Jørgen Læssøe får hjælp af otte ingeniører og en bogholder.

Jørgen Læssøe er imponeret over Mikael Kochs løsning.

- Han har faktisk udført ingeniørarbejde for os, siger Jørgen Læssøe, som har indstillet Erik Herløw Design til årets Innovations- og Designpris hos ID-forum i Horsens. Prisen overrækkes torsdag til en af de fem nominerede.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen