Berlingske Business
14:04Endnu en Uber-chef siger op

Handelsskoleelever på spil

Handelsskoleelever, der spildte de deltagende erhvervslederes tid og ikke kunne skaffe seriøse kundeemner.

Det er den oplevelse, eksportchef Lars Fey fra Cimbric Fiskekonserves har af Eksportrådets medarbejdere efter et kollektivt

SMV-eksportfremstød til Polen i efteråret.


Han tvivler derfor på, om han vil deltage i lignende arrangementer

igen.


- Jeg vil hellere selv starte bilen eller sætte mig i en flyver og tage ned og tale med folk, for jeg har langt

større succes ved selv at tage ud og opsøge mine kunder end ved at deltage i sådan et fremstød, siger han.


Tre

dages forkursus og derefter tre dage i Polen var ude af proportioner med udbyttet af turen, mener Lars Fey.


- Man kunne nemt

have kortet det mindst en dag ned. En del af de kontakter, eksportrådets medarbejdere havde skabt, var ingenting bevendt for

at sige det mildt. Det var den generelle mening blandt virksomhederne, siger Lars Fey, eksportchef hos Cimbric Fiskekonserves i Nordjylland.









Rejer

og kurophold

På eksportfremstødet i oktober oplevede Lars Frey, der sælger fiskekonserves - rejer mere præcist

- til sin undren at blive kontaktet af et polsk firma, der sælger kurophold.


- Jeg har været skuffet over den respons,

jeg fik, siger Lars Fey, der dog med det samme tilføjer, at netop hans branche står dårligt i konkurrencen med

Norge, der har særligt gunstige handelsaftaler med Polen. Det vidste Lars Fey allerede, da han tog afsted, men selv når

Norge kom med i ligningen, bliver facit langt fra en topkarakter til Danmarks Eksportråd.


Problemet er, ifølge Lars

Fey, at Eksportrådet breder sig over så mange brancher, at deres viden om den enkelte branche kan ligge på et meget lille

sted:


- De har ikke det samme branchekendskab, som vi andre har. Og det er logisk nok, for vi andre lever jo af det, men det

betyder desværre, at de ikke stiller de rigtige spørgsmål til potentielle kunder i f.eks. Polen.


- De skal

koncentrere sig om en branche ad gangen og ikke prøve at favne så bredt, siger Lars Fey, og tilføjer, at en af

de deltagende virksomheder fik så lidt ud af turen, at den fik tilbud om at komme gratis med en anden gang.









Lykketoft

i front

SMV-fremstødet i oktober foregik under ledelse af tidligere udenrigsminister Mogens Lykketoft, og Lars Fey mere end

antyder, at eksportrådets repræsentanter brugte for meget energi på turens ministerielle honoratiores og for lidt

på de deltagende virksomheder.


Der var desuden så mange firmaer med, at de polske firmaer ikke havde tilstrækkeligt

gode muligheder for at finde de relevante samarbejdspartnere.


- Der har de sovet lidt i timen, siger han.


Turen var dog

ikke komplet spildt, indrømmer Lars Fey.


Men både i penge og i den tid, det krævede først at gå

på tre dages kursus i Fredericia, var det et dyrt fremstød.


- En del af vejen var det spildt. Ved nogle indlæg

på kurset sad folk direkte og trak på smilebåndet. Det var, som om en flok handelsskoleelever skulle undervise direktører

i eksport. Ikke mindst da det viste sig, at flere af de oplæg, deltagerne hørte i Poznan i Polen, havde det samme indhold

som på kurset i Danmark, blev timerne lange for deltagerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen