Berlingske Business

Gulddrenge på nettet søger direktør

Gulddrenge på nettet søger direktør - 1

Iværksætterne Martin Falslev Andersen og Bo Eriksen har på seks år gjort Trendsales.dk til en guldrandet forretning. Nu vil de ikke længere brug tid på at være direktører i deres egen virksomhed - kræfterne skal bruges kreativt.

De griber hver i sær – efter præcis 500 kr. i lommen. Og efter drømmen. Om selv at skabe en virksomhed med internettet som motor – og at sætte hastighed i megabit-størrelsen til den summende mavefornemmelse, som har det med at prikke til iværksætterne, når ideen kun kan tåle en skæbne: At blive prøvet af.

Bo Eriksen og Martin Falslev Andersen er begge i begyndelsen af tyverne, da de vælger at springe ud som internetiværksættere og investere de første 1.000 kr. i en idé, der appellerer til mandens udvalg i garderoben. For hvorfor ikke sælge slips i en netbutik?

Den idé bliver prøvet af – og endnu en, men uden at ordrerne helt matcher de to fyres ambitioner. I tredje forsøg rammer de plet med det, der i dag er kendt som modebasaren Trendsales, hvor flere end 300.000 brugere køber, sælger og bytter designervarer hver dag, og som i årsregnskabet for 2007 præsterer et overskud på 8,9 mio. kr. mod 3,6 mio. kr. i 2006 samt en egenkapital på knap ti mio. kr.

»Vi bliver ofte spurgt, hvordan vi har lagt de gyldne planer – og skabt guldgåsen. Men det sker jo ikke bare – det handler om at prøve sig frem. Igen og igen. Hvis du bliver ved længe nok, så kommer det på et tidspunkt,« lyder det fra Martin Falslev Andersen, der tænker tilbage på dengang i folkeskolen i Vemmedrup, hvor han og Bo Eriksen første gang arbejder sammen på et videoprojekt i 10. klasse og knytter de første iværksætterbånd.

Lytter til brugerne

De er i hvert fald ikke i tvivl om, at de kan skabe noget sammen, da de nogle år senere mødes igen i København og skriver første kapitel i Trendsales-eventyret, som af eksperter inden for internethandel betegnes som et af Danmarks fine eksempler på, hvordan der kan skabes forretning på baggrund af web 2.0-udvikling, hvor det er brugerne selv, der genererer indholdet gennem debatter, samtaler og udveksling af information.

»Vi har fra begyndelsen haft held med at ramme et behov fra en bestemt målgruppe på rette tidspunkt – og dermed fået gode ambassadører, som har sat skub i sneboldeffekten,« siger Bo Eriksen og tilføjer, at konceptet går ud på at stille en handelsplads og en community-platform til rådighed for brugerne, som har stor indflydelse på opbygningen af Trendsales. Hver dag tikker omkring ti e-mail ind fra brugere, der kommer med ideer, ønsker og andet feedback, og mange af dem er blevet implementeret på sitet.

»At det er Bo og jeg, som ejer Trendsales, er jo egentlig noget fis. Det er brugerne, der har påvirket sitet allermest. Det har været afgørende for os at lytte til deres ideer og feedback - positiv som negativ,« tilføjer Martin Falslev Andersen, som sammen med barndomskammeraten Bo Eriksen altså snart har siddet i spidsen for firmaet i seks år.

Tid til fritid

Årene har uden tvivl ændret deres venskab. Det er de enige om. Så selv om det at have tid. Til kæresterne, til at trække antennekabler i det nye hus, til kitesurfing og golf eller en god fodboldkamp i selskab med vennerne er rykket længere op på prioriteringslisten, efter at firmaet har udviklet sig til en sund forretning. Så er fritiden alligevel så sparsom, at de sjældent bruger den i fællesskab.

»Vi er stadig bedste venner – men det er et andet venskab. Efter 40-50 timer på kontoret hver uge, så orker vi altså ikke at se på hinanden i weekenden også,« lyder det med et grin fra Martin Falslev Andersen, der samtidig ikke er i tvivl om, at Trendsales vibrerer i kasketten de flestes af døgnets timer.

Det samme gør lysten til igen at sætte skub til kreativiteten i det daglige arbejde, som har bevæget sig mere og mere fra iværksætterrollen til virksomhedslederen. Derfor arbejder de målrettet med at hente nye kræfter ind i firmaet – blandt andet en direktør, der kan frigøre deres kræfter.

»Den der med at få ideen – og det boost, det giver. Vi får den stadig, men har ofte for travlt med at drive virksomheden til for alvor at rykke på den. Der skal være plads og rum til, at kreativiteten kan blomstre – som man så flot siger. Men. Det er altså rigtigt – og det vil vi gerne tilbage til,« siger Martin Falslev Andersen og kaster en lille rød bold fra den ene hånd til den anden. Igen og igen – og understreger, at ideerne ikke kommer af kun at sidde bænket foran skærmen.

Trendsales ud i verden

Der er da heller intet, som tyder på, at energien har konsolideret sig i tilfredshed hos de to stiftere af Trendsales, der i dag har adresse på Holmen i København sammen med Freeway, som i 2004 opkøbte halvdelen af anparterne i firmaet.

Lige nu arbejder Trend- sales på fuld tryk på at færdigudvikle et nyt system, der skal kunne håndtere ambi- tionen om at komme ud i fem nye lande inden for de næste tre år. Men selv om ambitionerne er vokset i takt med forretningen, så er det stadig den samme fascination af internettet, der driver dem.

»Vi er stadig fascineret af den måde, transaktionerne kører på på internettet – og den cyberagtige måde at drive forretning på. Da vi solgte slips på nettet, glædede vi os, hver gang der tikkede en sms ind kl. 01.00 om natten, fordi der var lagt en ordre. Sådan er det stadig i dag. Forretningen er jo åben døgnet rundt,« siger Bo Eriksen og klikker endnu engang på musen på skrivebordet foran iMac’en.

Bare lige for at tjekke …

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen