Berlingske Business

Grundfos-regnskab bekræfter optimisme

Historisk lav vækst i omkostningerne resulterer i historisk høj stigning i indtjeningen hos Grundfos-koncernen.



Det

viser koncernens årsregnskab, som blev offentliggjort i går i Bjerringbro. Nogen stor overraskelse er det ikke. Regnskabet

bekræfter blot, hvad koncernen meldte ud i begyndelsen af januar. Ledelsen kunne simpelthen ikke vente med at fortælle,

at noget stort var på vej. Omsætningen er gået fire pct. i vejret til godt 11,1 mia. kr., mens resultatet før

skat er steget med hele 48 pct. til næsten 1,1 mia. kr.



Koncernen er derfor godt i gang med at nå sine to vigtige,

økonomiske mål: Et overskud før skat på ti pct. fra 2005 og en omsætning på to mia. EURO i 1007

svarende til små 15 mia. kr. med dagens kurser.



Og apropos kurser er den amerikanske dollar direkte årsag til, at regnskabet

ikke er endnu flottere i Bjerringbro.



For 2004 venter ledelsen en omsætningsvækst på syv pct. og en indtjening på

niveau med 2003, men det er under forudsætning af, at dollarkursen holder sig oppe på mindst seks kr., og i øjeblikket

er den amerikanske valuta meget tæt på den streg.



2004 bliver i øvrigt året, hvor pumpekoncernen etablerer

produktion i Rusland og Indien, mens produktionskapaciteten udvides i Ungarn og Kina. Samtidig åbnes et nyt salgsselskab i Ukraine.

Trods globaliseringen af produktionen, er der fortsat 4.700 medarbejdere i koncernen i Danmark. Den totale beskæftigelse er

på 11.707 medarbejdere.



Med baggrund i det gode resultat har hovedaktionæren, Poul Due Jensens Fond, i øvrigt

besluttet for tredje gang at udbyde aktier i Grundfos Holding til medarbejderne. Det sker til en favorabel kurs i maj. jc

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen