Berlingske Business

Grønt EU-direktiv giver Nilan nye muligheder

Grønt EU-direktiv giver Nilan nye muligheder - 1

Nyt EU-direktiv definerer varmepumper som vedvarende energi. Det får humøret i top hos ejerleder Torben Andersen, Nilan A/S, der producerer varmepumper og ventilationsanlæg.

Med ejerleder Torben Andersen i spidsen har Nilan A/S igen leveret et fornemt årsregnskab. Bruttoresultatet i koncernen gik frem med otte mio. kr. til 54 mio. kr., mens resultatet før skat lander på 28 mio. kr.

Torben Andersen grundlagde virksomheden i 1974 som følge af oliekrisen. I takt med isolering af bygninger opstod der behov for løsninger, der kan levere et godt indeklima. Og det er præcist den niche, Nilan gør det så godt i. Ifølge Torben Andersen er Nilan i dag blandt verdens førende producenter af varmepumper og ventilationsanlæg til private og virksomheder. Nilan er miljøbevidst og har udviklet produkter, der ved normal anvendelse ikke medfører udslip af HFC gasser. Sammen med burgergiganten McDonalds har Nilan udviklet et helt HFC-frit køle- og ventilationsanlæg, der samtidig bruger mindre el end traditionelle anlæg.

Nilans eksport udgør 70 procent af omsætningen. Årsregnskabet omfatter moderselskabet Nilan A/S i Hedensted, Vesttherm A/S i Esbjerg, og tyske Nilan GmbH, hvor Nilan A/S ejer 50 procent.



Hvordan er 2008 gået?

- Driften er gået rigtig godt. Resultatet før skat gik lidt tilbage, fordi vi har et urealiseret tab på syv-otte mio. kr. på vores aktiebeholdning.



Venter du et bedre eller dårligere resultat i 2009?

- Indtjeningen bliver lidt dårligere end i 2008. Vi har en stor markedsandel herhjemme, så vi vil mærke nedgangen i det danske byggeri. Faldet i tysk byggeri med 28 procent vil vi også kunne mærke.



Hvordan har du gearet din virksomhed til at komme igennem 2009?

- Vi havde planer om at nyansætte medarbejdere. Men nu venter vi lige og ser, hvordan januar og februar går. Produktionen kører uforandret, og vi har nogle store privat-label kunder, der mere end fordobler deres køb. Det kompenserer for nedgangen herhjemme.



Lancerer du nye produkter? Hvilke, hvornår og hvordan?

- Ja, det gør vi. Der kommer to nye spændende produkter fra os i 2009. Kunderne til dem er to store internationale virksomheder, der vil bruge vores nye produkter i deres markedsføring. Sammen med de to kunder deltager vi i de 20 største messer i Europa, hvor produkterne præsenteres de to kommende år.



Hvordan forventer du, omsætningen udvikler sig i 2009?

- Vi får en større eksport og en stigende omsætning, fordi store privat label kunder øger deres køb. Men indtjeningen vil falde, fordi dækningsbidraget ved salg til privat label er lavere.



Hvordan ser konkurrencesituationen ud? Bliver den skærpet eller mindsket?

- Den bliver skærpet, helt klart. To store danske industrivirksomheder går ind i vores marked i den tro, at græsset er grønnere på den anden side af hegnet. Men vi er vant til konkurrence og til at kæmpe med koncerner, der har over 200.000 medarbejdere.



Har du planer om at investerer i år, hvor skal der i givet fald investeres?

- Vi vil investere i en udvidelse af fabrikken i Esbjerg, der også producerer varmepumper og ventilationsanlæg. Den har i dag cirka 30 medarbejdere.



Har du sparet på omkostningerne, og hvor vil du i givet fald rationalisere?

- Vi kører løbende et lean-projekt og rationaliserer også med jævne mellemrum.

Har du behov for flere eller færre medarbejdere?

- Det bliver uændret foreløbig. Vi skal først være færdige med udvidelsen i Esbjerg, inden vi ansætter nye der.



Hvad håber du mest på i det kommende år?

- Europa Parlamentets vedtagelse af Direktivet for Vedvarende Energi var en Guds gave til os, for direktivet defineres varmepumper som vedvarende energi. Varmepumper hører sammen med vindmøller, for når vindmøller producerer mere el, end markedet kan aftage, kan overskuddet bruges til at drive varmepumper. Og intelligente elmålere kan tænde for varmepumperne, når strømmen er billig. EU-direktivet bidrager til vores store forventninger til stigende efterspørgsel efter vore varmepumper. I dag er der herhjemme vel 50.000-100.000 varmepumper. Potentialet er cirka to mio. husstande.



Hvad frygter du mest i det kommende år?

- At virksomheder og befolkning ikke holder hovedet koldt. Vi har jo ikke en egentlig økonomisk krise herhjemme. Det er mere en psykologisk finanskrise. Tilliden til aktiemarkedet er faldet, men den kommer tilbage, hvis folk bevarer hovedet koldt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen