Berlingske Business

Grønne smv'er jagter danske penge i London

London
Om en uge forsøger seks grønne virksomheder på et seminar i London at indynde sig hos dansk-britiske erhvervsengle. En af talerne ved arrangementet er Jørgen Mads Clausen, der som Danfoss-ejer har hjulpet flere cleantech-virksomheder i gang. Foto:

Seks danske smv'er vil forsøge at komme under nye, beskyttende vinger hos de engelse »business angels« med opbakning fra Danfoss-ejer Jørgen Mads Clausen.

Seks grønne virksomheder inden for cleantech deltager næste torsdag i et seminar i London for »business angels« eller erhvervsengle med danske rødder for at skaffe kapital til den videre eksansion.

Bag arrangementet står kapitalformidlingsvirksomheden Keystones i samarbejde med ambassaden, det dansk-britiske handelskammer og de hjemlige væksthuse. Trækplaster - og taler - er Jørgen Mads Clausen fra familien bag Danfoss-koncernen.

- Han er den ypperste repræsentant for iværksætteri inden for cleantech. Så er vi er meget glade for, at Jørgen Mads Clausen har indvilget i at tale, siger Jan Rosenbom, partner i Keystones.

Firmaet holdt et lignende arrangør i London for it-virksomheder i efteråret, og tilbagemeldingerne har givet blod på tanden. Målet er fire årlige seminarer, hvert med én branche og højst seks virksomheder, så programmet ikke bliver for mast.

Læs også på ErhvervsBladet.dk: Grønne idéer savner penge

Farve i kinderne igen

Tanken bag møderne er, at en del af de anslåede 40.000 danskere i Europas finanscentrum er ved muffen og desuden kender danske regler og forretningsvilkår. Samtidig kan dansk-britiske erhvervsengle være et kærkomment alternativ eller supplement til hjemlige engle, som har fået stækket vingerne med finanskrisen.

- Første halvår var stort set lukket for nye indskud, men det begyndte at løsne op i august. Nu ser vi atter ny farve i kinderne og beslutningsdygtighed hos investorer og virksomheder, og januar-februar ser forrygende ud. Men det er stadig investors marked, og de beløb, virksomhederne værdiansætter sig selv til, må vi ofte halvere for at få realistiske priser, siger Jan Rosenbom.

Han understreger, at seminaret næppe vil give kapital til alle seks virksomheder; der er stadig tale om et langt, sejt træk med London-fremstødet som et af mange aktiviteter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen