Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Google dominerer danske søgninger

Den internationale søgemaskine Google har fejet alle konkurrenter af bordet i Danmark. Langt de fleste danskere bruger Google,

når de søger efter informationer eller steder at handle på internettet, vurderer en af europas førende eksperter

i søgeteknologi på internet.



- I Danmark har Google en helt uovertruffen dominans, og sidder på cirka 90 pct.

af søgemarkedet, siger Mikkel Demib Svendsen, der er partner og CTO hos Redzoneglobal, som rådgiver danske virksomheder

i markedsføring på internet.



Vurderingen bygger på erfaringer fra en lang række danske virksomheder

som Mikkel Demib Svendsen har arbejdet med.



I Danmark er Google også repræsenteret ved en række partnere som

TV2, TDC og Eniro, der benytter Googles teknologi.

Dynamisk marked

Selvom konkurrenter som Yahoo, Microsofts MSN og danske

Jubii har fået baghjul advarer Mikkel Demib Svendsen danske virksomheder mod ensidigt at satse på Google:



- Markedet

bevæger sig hurtigt, og når eksempelvis MSN er klar med deres nye teknologi, er jeg overbevist om at de bliver stærke.





danske mediers hjemmesider er bannerannoncer den mest brugte annonceringsform, men det er ikke tilfældet på søgemaskiner.

Søger en dansker efter en bestemt vare på Google deles søgeresultaterne op i to søjler. I venstre side

fremkommer de links som Google finder mest relevant, mens de sponsorede links findes i højre side.



En virksomhed som vil

tiltrække nye kunder via søgemaskiner kan derfor påvirke resultatet på to måder:



lMan kan optimere

hjemmesiden, så den udvælges af Google når der foretages en søgning



lEller man kan købe sponsorede

links, såkaldte Adwords, så virksomheden dukker op i højre side, når der søges på bestemte ord.

Attraktiv

pris

Tøjvirksomheden Bonaparte både optimerer hjemmesiden til Google og har investeret i såkaldte Adwords. Ved en

søgning på "dametøj" kommer virksomheden ud som nr. et i venste side, og nr. 5 blandt de sponsorerede links.



-

Vi har på denne måde fået mange nye kunder til en attraktiv pris sammenlignet med off-line annoncering i dameblade,

kupon hæfter og aviser. Vi tror meget på annoncering på søgemaskiner, og det er et medie som vi på sigt

vil bruge på linje med andre offline medier, siger Brian Andersen, der er internet-ansvarlig hos Bonaparte.



Bonaparte har

i dag en tre-cifret million omsætning på internet.



- Vi har tidligere brugt bannerannoncer på internet, men

er stoppet igen. Det lykkedes aldrig at opnå et resultat som stod mål med indsatsen, siger Brian Andersen.



Han fortæller,

at Bonaparte primært optimerer hjemmesiden til Google, men man holder øje med, hvad der sker på Jubii og MSN.



Mikkel

Demib Svendsen kan godt forstå, hvis danske virksomheder er i tvivl om, hvordan man skal komme i gang med markedsføring

med internettet. Men det behøver ikke at være dyrt eller besværligt.



- Selv virksomhed med små budgetter

kan komme i gang hurtigt. Man skal sætte sig ind i tingene og selv optimere sin hjemmeside eller købe Adwords hos Google.

Men man skal ihvertfald ikke benytte billige tilbud om tilmelding til hundrede eller tusindvis af søgemaskiner. Det er spam

og har ingen positiv effekt, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen