Berlingske Business

God selskabsledelse bliver lovkrav

Fra stort set alle steder i erhvervslivet er man enige om, at anbefalinger, som dem Nørby-udvalget netop har offentliggjort

i revideret form eller tilsvarende bliver lovkrav for børsnoterede virksomheder i fremtiden. Og som følge deraf vil

bestyrelsesarbejde og god selskabsledelse blive opgraderet i store dele af erhvervslivet.







- Der er i øjeblikket

en negativ stemning omkring begrebet corporate governance, men de børsnoterede selskaber undgår ikke i fremtiden at blive afkrævet

svar på en række spørgsmål omkring corporate governance, siger professor Steen Thomsen, Handelshøjskolen

i København.



Hos Københavns Fondsbørs bakker man op om den opfattelse, at danske virksomheder i fremtiden

vil blive mødt med krav - og ikke som nu anbefalinger om - at man skal tage stilling til nedskrevne retningslinjer for ordentlig

corporate governance. Det vil sige, at man skal følge retningslinjerne eller forklare, hvorfor man ikke gør det. Hos fondsbørsen

vil man fremover diskutere, hvorvidt disse krav skal komme fra fondsbørsen eller fra andre institutioner.



- Nu venter

vi på den høring i forbindelse med de reviderede anbefalinger, der afsluttes 1. april, før vi tager stilling til

noget. Desuden kan det jo ende med, at EU kommer med et regelsæt på området, siger adm. direktør Hans Ole

Jochumsen, Københavns Fondsbørs.

Nørby revideres

Som reaktion på den kritik, der har været

i kølvandet på anbefalingerne fra december 2001, har Nørby-udvalget med Falck-bossen Lars Nørby Johansen i

spidsen, offentliggjort reviderede anbefalinger. I forhold til dem, der er kendt på nuværende tidspunkt, er der foretaget

en række opblødninger.



I de første anbefalinger, der kom i december 2001, angav Lars Nørby Johansen

og Co. meget præcise retningslinjer i forhold til bestyrelsens sammensætning. Det var dengang ikke hensigtsmæssigt,

at personer, der var fyldt 70 år sad i bestyrelsen for en dansk virksomhed. Dengang anbefalede man desuden valgperioder på

tre år, og ingen måtte sidde mere end ni år. Alle disse specifikke krav er fjernet i de nye anbefalinger. I stedet anbefales

det, at selskaberne selv tager stilling til, hvilke grænser, der skal sættes op.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen