Berlingske Business
17:57Tak for i dag

God reklame er reklame der du'r

Udover de oplagte problemer der kan være ved at bruge

en sådan sondring mellem opgaver, et reklamebureau bedst tager sig af -og opgaver man kan bruge andre til, er der ikke nogen indlysende

grund til at tage påstanden for gode varer. Bureauerne har alle dage opereret med forskellige satser for forskellige typer arbejder,

så hvad en kunde betaler, er vel i ethvert hæderligt samarbejde afhængig af, hvad det er, der udføres.



Det

er længe siden, at kunder i almindelighed var en totalkunde på et bureau. Det har ikke mindst en række stærkt

specialiserede bureauer sørget for. Men det er også mange år siden, at bureauerne fik konkurrence udefra. Siden

mediabureauerne i 80''erne overtog en stor del af en vigtig indtægtskilde for bureauerne, har ikke mindst forskellige digitale teknikker

både revolutioneret bureauerne og givet dem en masse nye konkurrenter, der kan tilbyde sig på forskellige områder

i processerne. Ikke mindst optræder en del af bureauernes tidligere leverandører nu som direkte konkurrenter. Der er

altså mildest talt ikke noget nyt i, at der opstår nye muligheder for bureauernes kunder - hvad enten det gælder udvikling

af markedskommunikation, produktion, trykning eller distribution, og Bjørn Andersson er sikkert lige så velkommen med

hans tilbud som alle andre. Til gengæld er det noget værre vrøvl at blande det hele sammen med et spørgsmål

om, hvad der er "kreativt" eller ej. Den diskussion har jeg hørt på siden jeg var dreng, og jeg venter stadig spændt

på en, der kan give et svar. Sandheden er jo, at når det gælder det æstetiske, så er alt en smagssag.





God reklame er lettere at definere. Og måle. God reklame baseres på et strategisk grundlag, og skal den have nogen

mening, må den basere sig på definerede og målbare mål, så man ved, hvad der skal gøres, hvem

det skal gøres for - og hvad man vil opnå. Altså det gamle proceshjul fra handelshøjskolen: analyse -planlægning

- gennemførelse - kontrol. Alle kunder - både i og udenfor detailhandelen -er nødt til at arbejde systematisk

og vedholdende for at få udbytte af indsatsen. Ellers er det hele jo bare lystfiskeri. Ifølge SP3 selv er de i direkte

konkurrence med bureauernes produktionsafdelinger. Og tilsyneladende er de gode til det, de gør.



Men branchen behøver

ikke at falde død om af den grund. Der er et stort marked for effektive prepress-virksomheder. Og hvis deres kunder er tilfredse

med at opnå besparelser, må man da håbe, at de kan kompensere for de stadigt dårligere resultater af indsatsen.

For hvad der ikke nævnes noget om i artiklen er, at det ikke går så godt for størstedelen af detailhandelen

- på trods af en massiv tæppebombning med disse "håndværker-producerede" tilbudsaviser. Reklamebureauerne

bør ikke fokusere for meget på disse aktiviteter. I stedet bør de ruste sig til at være kompetente rådgivere

for den del af detailhandelen, der vil overleve - ikke mindst fordi de erkender, at alt til syvende og sidst handler om at skabe relationer

mellem butik og kunde.



Ved at skabe sympatiske, tidssvarende idégrundlag for kæderne og ved at bidrage positivt

til at realisere dem, kan et dygtigt reklamebureau være med til gennem kædens markedsføring at gøre en kæde

til noget særligt. Det bliver en kæde aldrig ved at sende kedelige, stereotype og ligegyldige tilbudsaviser ud - præcis

som konkurrenterne gør.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen