Berlingske Business

God jul i en god tid

Der masser af pakker under juletræet, når vi fejrer højtiden i morgen aften.

Årets julehandel sætter ny rekord. Rekorden afspejler den optimisme, der hersker i samfundet for tiden

Når 2004 er gået, ventes privatforbruget at være vokset med hele 3,5 pct.

Udviklingen bekræftes af Institut for Konjunktur-Analyse, (IFKA) Forbrugertilliden er i top. Ikke tidligere i de mere end tyve år IFKA har gennemført sine kvartalsvise konjunkturanalyser, har danskerne set så positivt på deres privatøkonomi som nu. Det er en kombination af skattenedsættelserne i regeringens forårspakke, det rekordlave renteniveau, nye billige låneformer i fast ejendom og pæne lønstigninger, der har givet plads til det stigende forbrug.

Intet tyder på, at udviklingen ikke skulle kunne fortsætte i det nye år. De, der har et-årige flexlån i fast ejendom, har netop fået deres lån fornyet til 2,4 pct. Og i 2005 kan vi vente, at væksten omsider slår igennem i form af lavere ledighedstal.

Det er tæt ved, at statsminister Anders Fogh Rasmussen kan bruge det gamle socialdemokratiske slogan, "gør gode tider bedre", hvis han vælger at udskrive valg efter nytår. Meningsmålingerne er gunstige. Alene udviklingen i Irak udgør lige nu et faremoment for regeringen.

Efter flere år med svag vækst i økonomien er det rart at vide, at 2005 bliver et lige så godt år som det, derer gået.

Men både statsministeren og befolkningen burde vide, at gode tider kun gøres bedre ved at reformere i tide.

Intet tyder på, at vi får gennemført de nødvendige reformer af velfærdssamfundet i 2005. Først hen mod årets slutning kommer velfærdskommissionen med sine anbefalinger. Til den tid kan en ny lavkonjunktur true i horisonten, og så bliver ubehagelige forslag sværere at få gennemført

Desværre er der ikke lydhørhed for den type advarsler i øjeblikket.

Derfor har vi kun tilbage at ønske læserne en god jul. Steno

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen