Berlingske Business
17:42

Genteknologien - tæt på din hverdag

Gennem snart ti år har der været forbrugsvarer på hylderne i supermarkederne, som indeholder ingredienser produceret

ved hjælp af genmodificerede organismer (GMO).



Der har været mærkningskrav i de tilfælde, hvor der har

været tale om et produkt - eksempelvis en plante-, der i sig selv er blevet til gennem denne genteknologi. Men fra og med den

18. april dette år skal alle fødevarer, hvor blot en af ingredienserne er blevet til gennem genteknologien, GMO-mærkes.

Det sker på baggrund af nye EU-regler. Det sker ved, at fødevarevirksomhederne i listen over ingredienser skal oplyse,

om ingredienser stammer fra en GMO. Mærkningen er dermed en ekstra oplysning til forbrugeren.



Som forbrugere har vi dagligt

glæde af genteknologien. Det sker f.eks. når vi børster tænder, når vi klæder os på, eller

når vi vasker vores tøj. Teknologien findes nemlig som enzymer i tandpastaen og i vaskepulveret leveret af genmodificerede

bakterier.



På samme måde med insulinen til den sukkersyge og vitaminerne i morgenpillen. Og så er der den

genmodificerede bomuldsplante, der har leveret råstof til skjorten.



FødevareIndustrien bakker naturligvis op om

de nye mærkningsregler. Det er helt naturligt, at forbrugerne oplyses om anvendelsen af genteknologi i landbrug og fødevareindustri.





Lige så naturligt ville det også være, at mærkningsreglerne gjaldt for: Kødprodukter fra dyr

fodret med GMO, anvendelsen af tekniske hjælpestoffer (f.eks. enzymer) fra GMO og anvendelsen af medicin fra GMO til økologiske og

konventionelle husdyr i landbruget. Men de grupper er ikke omfattet af de nye GMO-mærkningsregler, fordi der ikke er tale om

ingredienser.



FødevareIndustrien har i samarbejde med blandt andre detailhandlen, Forbrugerrådet, Fødevaredirektoratet

og Landbrugsraadet lavet information om mærkningsreglerne.



FødevareIndustrien har offentliggjort reglerne på

hjemmesiden, foedevareindustrien.dk. For branchen er det vigtigt på bedst mulig måde at bane vejen for brugen af GMO-teknologien.



Europæerne

skal tage hul på at udforske og anvende de muligheder, der ligger i at anvende genteknologi i produktion af fødevarer

og forarbejdning. Det europæiske samfund har en klar interesse i selv at sætte rammerne.



Hvis ikke Europa handler

i dag, vil vi i løbet af de næste ti år blive afhængige af en teknologi, der er udviklet i Amerika, Australien,

Kina og Japan. Det er et alt for vigtigt område at overlade til andre.



For teknologien er her som en del af vores hverdag.

Forskellen er blot, at vi nu informerer om den gennem mærkningsreglerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen