Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Gennembrud for jysk infrastruktur

I november indvier Fragtcentralen i Herning og vognmandsfirmaet C. Schmidt & Søn første etape af det, der med fremtiden

bliver Herning Ikast Transportcenter, HITC.


Indvielsen af det 8.000 kvm. store byggeri falder tidsmæssigt sammen med indvielsen

af en anden første etape - motorvejen fra Herning til Bording.


De to projekter falder også sammen rent fysisk, idet

transportcentret opføres klos op ad den kommende motorvej.



Skelsættende

.000 kvm. transportcenter og 18 km

motorvej lyder ikke af ret meget. Ikke desto mindre ser direktøren for Erhvervsrådet Herning-Ikast-Brande, Torben Henriksen,

de to begivenheder som skelsættende for den midt- og vestjyske region.


- Infrastrukturen forbedres i 11. time, fastslår

han.


Sagen er nemlig, at de to indvielser blot repræsenterer første fase af en infrastrukturel udvikling, der op

gennem dette årti gerne skulle ende med, at Herning-Ikast har fast motorvejsforbindelse helt til Århus og Vejle. Allerede

næste år indvies motorvejsstrækningen mellem Århus og Låsby, og så mangler der kun midterstykket

omkring Silkeborg, som har været genstand for talrige diskussioner. I august offentliggør Vejdirektoratet tre løsningsmodeller

for strækningen.


Herefter går det slag i slag med vejforbedringer ved Messecenter Herning, motorvej fra Herning til

Brande osv.


Forbedringerne har Midt- og Vestjylland kæmpet for i årevis. Behovet for dem har eksisteret i endnu længere

tid. Alligevel er der også megen psykologi i motorvejene, mener Torben Henriksen.


- På sin vis har det altid irriteret

mig, at mange virksomheder bevidstløst har placeret sig i trekantsområdet. Når man spørger hvorfor, de

har placeret sig her, svarer de fleste, at det er billigere transportmæssigt, men de færreste har egne biler, og dermed

er placeringsspørgsmålet blot relevant for speditører og vognmænd. Og så er det jeg spørger:

Er det billigere at være speditør i trekantsområdet end i vores region? Der er ingen forskel. Til gengæld

kommer vi ikke uden om, at mange virksomheder i dag ville placere sig helt anderledes, hvis de startede fra bunden. B&O ville

jo aldrig starte op i Struer i dag. Motorvejene er og bliver en magnet, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen