Berlingske Business
17:42

Generationsskifte trak kraften ud af Vallø Saft

- Gudmund sidder deroppe og holder øje med os.


Jes Bjerregaard peger op på et maleri af Gudmund Jørgensen,

stifteren af Vallø Saft A/S. Den virksomhed Jes Bjerregaard nu er administrerende direktør for.


- Nogle gange smiler

han og andre gange er han lidt sur over det, vi går og laver hernede, tilføjer han med et smil på læben.


Gudmund

Jørgensen, eller Saftkongen, som folk på Køge-egnen stadig husker ham som, døde i 1988 og kan derfor af

gode grunde ikke lede Vallø Saft A/S mere.


Han har nu ingen grund til at være sur på Jes Bjerregaard og de

andre, der har taget over. Efter tre store kriser i de sidste 14 år, har Vallø Saft nu med succes gennemgået omdannelsen

fra en traditionel ejerledet virksomhed til en moderne organisation med professionel ledelse.



Saft i modvind

Historien om

Vallø Saft A/ S er fortællingen om en ejerledet virksomhed, der møder gevaldig modvind, da ejeren pludselig ikke

kan mere. Vallø Saft A/S blev med Gudmund Jørgensens død i 1988 tvunget ind i et generationsskifte, der nær

havde tvunget virksomheden til at dreje nøglen om.


Al viden forsvandt mere eller mindre sammen med Gudmund Jørgensen.

Lige siden han købte det gamle teglværk i byen Vedskølle ved Køge i 1946 og begyndte at presse rabarber

for folk i området, har hans købmandsskab været drivkraften for Vallø Saft A/S.


42 år efter

de første stængler rabarber blev presset til saft, havde han opbygget et imperium, der ikke stoppede ved saftpressen.

Landbrug, ejendomme og fodboldklubben i Herfølge, var også blandt aktiverne.



Saftkongen

Selv om han de sidste

år af sit liv "kun" fungerede som bestyrelsesformand, så var Saftkongen, som han stadig huskes som, stadig krumtappen

i virksomheden Vallø Saft.


Men i 1988 var krumtappen der ikke mere, motoren brød sammen. Det går hurtigt

op for den nye ledelse, hvor vigtig Gudmund Jørgensen var for virksomheden. Ingenting var skrevet ned.


De første

fem år efter opgiver den ene ledelse efter den anden at få sat skik på Gudmunds firma. Resultaterne ligger i årene

efter og svinger omkring nul, og i 1992 kaster den daværende ledelse håndklædet i ringen. Man erkender, at der skal

gøres noget drastisk, hvis Vallø Saft skal op af dyndet.


Der bliver ansat en ny administrerende direktør,

som igennem de næste fem år luger ud i aktiverne og iværksætter en ny strategi. Han sætter sig for at

slanke virksomheden, så den udelukkende fokuserer på kerneområdet: Produktion af saft og koncentrat fra bær

og frugter. Ejendommene sælges fra og man siger også farvel til fodbolden.


Den ny strategi resulterer i et underskud

på 25 mio. kr., som skyldes de første omstruktureringer. Man kommer næsten op på nul igen i 1996 og forventer

et rundt nul det efterfølgende år. Det år Jes Bjerregaard træder til. Sådan skulle det dog ikke gå.


-

Det var helt klart min opgave at tænke i langsigtede strategier for Vallø Saft, som alle troede var kommet på benene

igen efter ti års omtumlet tilværelse, siger Jes Bjerregaard.


Bomben faldt, da resultatet viste et underskud på

ni mio. kr.


- Det fortæller lidt om, at man havde mistet styringen. Der kan være mange gode forklaringer på,

at man ikke når det ønskede resultat, men man skal vide det i god tid. Det skal ikke komme som nogen overraskelse, siger

Jes Bjerregaard.


Virksomheden, der på det tidspunkt havde en omsætning på 155 mio. kr. og en svindende egenkapital

omkring 25 mio. kr., var pludselig i sin måske alvorligste krise siden 1988.


Jes Bjerregaard, som regnede med, at han

var ansat til at tænke langsigtede strategier for en virksomhed på vej ud af et årelangt dødvande, var i

stedet sat på en brandslukningsopgave.


- Det så pludselig mere ud som en lukningsopgave, jeg var sat på, end

det var en strategisk fremadrettet opgave, forklarer Jes Bjerregaard.



Lukning afværget

Han fik dog afværget

lukningen. For anden gang skal der en gennemgribende omstrukturering til for at redde Vallø Saft fra at gå til grunde.

Jes Bjerregaard må bide i det sure æble og skille sig af med en del medarbejdere.


- På det tidspunkt har vi

kun et skud tilbage i bøssen. Vi var tvunget til at bevise overfor ejerkredsen, leverandører og kunder, at vi var i

stand til at vise et overskud, ellers ville Vallø Safts fremtid være endda meget usikker, siger Jes Bjerregaard.


Der

bliver investeret millioner i bl.a. økonomistyring og styring af indkøb og salg, som slet ikke var koordineret.


Pengene

blev hentet via en kapitalindsprøjtning fra ejerkredsen på først 10 mio. kr. i 1998 og senere yderligere 10 mio.

kr. i 1999. Der bliver hentet professionel hjælp til at iværksætte endnu en strategi for Vallø Saft. En hjælp

Jes Bjerregaard forstår at anerkende i dag.


- Man er nødt til at have professionel hjælp til at lave virksomhedens strategi.

Har man ikke det, ender det med, at man aldrig får det gjort eller også bliver det venstrehåndsarbejde. Hvis man

siger man ikke har råd til at få den hjælp udefra, så kan jeg kun sige: Vi havde ikke råd til at lade

være, siger Jes Bjerregaard.


- Vi blev tvunget til at tage stilling til en masse af de ting, der foregår i virksomheden.

Folk udefra ser helt anderledes på virksomheden, og har ikke den samme berøringsangst i forhold til fastlåste rutiner

og traditioner. Vi blev tvunget ind i nogle konfrontationer i ledergruppen, som tvang os til at tage nogle hårde diskussioner,

dermed fik vi taget fat på de latente problemer, der var i organisationen, tilføjer han.



Tre store kriser

år, tre store kriser, en lang række forskellige ledelser, to tilbundsgående strategiplaner og 20 risikovillige millioner

fra en tillidsfuld ejerkreds.


Det har været hård kost, men det er opskriften på et veloverstået generationsskifte

for Vallø Saft. Mere end et årti efter Saftkongens død, er man nu igen i en situation, hvor fremtiden tegner lys

for Vallø Saft A/S.


Ja, Jes Bjerregaard afviser slet ikke tanken om yderligere international ekspansion inden for en

overskuelig tidsramme.


Det er som om Gudmund Jørgensen ser mere mild ud på maleriet i konferencerummet end nogensinde

før.


Nu er virksomheden stærkt på vej mod en omsætning på 400 mio. kr. og en egenkapital på

den fornuftige side af 100 mio. kr. En ny fabrik i Polen, der efter fire år begynder at vise gode resultater. Så gode,

at der bliver udvidet i løbet af i år. Jo, der er igen grund til optimisme i Vedskølle.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen