Berlingske Business

Gatetrade dropper indkøbsportal for små virksomheder

Efter en relancering af den elektroniske indkøbsportal Gatetrade.net, er der ikke længere behov for en særskilt

indkøbsforening for de små indkøbere. Sådan lyder meldingen fra virksomhedens nye ejer, der har ambitiøse

planer for portalen som ventes at give overskud fra årsskiftet.



- Vi forbedrer hele brugergrænsefladen for Gatetrade.

net, og så er det fjollet at have to portaler. Hele portalen bliver så let at bruge som Basic Buy, siger bestyrelsesformand

Ib Kunøe, Gatetrade.net.



Han er ligeledes adm. direktør og hovedejer af Consolidated Holdings, der i juli overtog

Gatetrade.net fra Post Danmark, TDC, Mærsk Data og Danske Bank. De tidligere ejere havde opgivet at tjene penge på virksomheden,

og derfor sendt den i likvidation. Likvidationen blev ophævet med Ib Kunøes overtagelse af portalen.

Rabat

Basic

Buy var målrettet virksomheder med små budgetter i erkendelse af, at den store portal-løsning ikke var velegnet

for disse.



Ib Kunøe pointerer, at de små virksomheder som koblede sig på Basic Buy ikke bliver ladt i stikken.

De bliver inviteret ind på den store portal uden beregning. Kunderne har betalt 800 kr. for at være med på Basic

Buy, mens det til sammenligning koster 10.000 kr. at komme med på Gatetrade.net - de små opnår altså en betydelig

rabat på 9.200 kr.



Ib Kunøe har hen over sommerferien udarbejdet en ny strategi og målsætning for Gatetrade.



Selvom

de tidligere opgav at tjene penge på Gatetrade efter gentagne skuffelser og millionunderskud, er ambitionen et overskud inden

for en kort tidshorisont.



- Udviklingen i virksomheden er vendt ved årskiftet. Herefter vil den give overskud måned

for måned, siger Ib Kunøe.

Ny prismodel

En af de væsentligste ændringer i virksomhedens strategi

er en ny prismodel, der ikke som tidligere kan friste kunderne til at handle uden om systemet.



- Hidtil har kunderne betalt en

pris pr. solgte vare, men i fremtiden vil vi i samarbejde med kunden analysere virksomhedens e-handelspotentiale, og opstille et realistisk

mål for omsætningen de næste et eller to år frem. Dette mål danner grundlag for en fast pris for e-handelsløsningen,

hvori der også indgår et antal e-auktioner. Kunden høster selv hele gevinsten, hvis man handler mere end forventet,

siger Gatetrades nye bestyrelsesformand.



Derudover vil selskabet de første måneder lave en målrettet indsats

mod de 30 til 40 største kunder, herunder de fire tidligere ejere, som allerede er kommet i gang med e-handel på indkøbsportalen.



-

Vi skal ud og sidde på skødet af de kunder, der allerede er gået i gang med e-handel. Vi skal plukke de lavest

hængende frugter, og det er lettest at øge handelen hos dem som allerede er i gang.



Ib Kunøe mener, at den

væsentligste årsag til, at det oprindelige Gatetrade.net ikke fik succes er, at man undervurderede opgaven med at få de

indkøbende virksomheder til at ændre adfærd. Denne konklusion bekræftes i en frisk undersøgelse fra

det anerkendte analyseinstitut Aberdeen Group.



- Vi har masser af kunder, men de handler ikke nok. De øverste ledere hos kunderne

bakker op om Gatetradet. De kan se store besparelser, men de udførende medarbejdere mangler incitamenter til at e-handle.

Beholder

jobbet

Ib Kunøe har ikke skåret i bemandingen hos Gatetrade.net i forbindelse med overtagelsen. Samtlige medarbejdere

er genansat bortset fra økonomichefen, der nåede at finde en anden stilling.



- De tidligere ejere havde i forvejen

skåret virksomheden og omkostningerne ned til det minimale. Vi kan ikke drive en portal med en mindre bemanding.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen