Berlingske Business

Fynsk fabrik køber jysk konkurrent i metalbranche

Det kan sagtens svare sig at bevare produktion i Danmark frem for at sende den ud til lavtlønslande - også inden for metalområdet.

Det er holdningen i virksomheden LBH International A/S i Kerteminde, hvor 25 medarbejdere lever af at fremstiller kompensatorer til kraftværker, som er i stand til at udligne de forskelle i tryk og bevægelser, som temperatursvingninger i rørene ellers ville medføre, og som uden kompensatorerne ville ødelægge rørene.

Hjemlig produktion

- Selv med ekstremt øget fokus på udflytning af produktion til lande med lavere lønomkostninger føler vi os overbeviste om, at vi ved at udbygge produktionsapparatet i Danmark er konkurrencedygtige med enhver udenlandsk konkurrent, siger marketingchef Rune Lindholm Hansen fra LBH, hvis far, Mogens Lindholm Hansen er adm. direktør.

- Vi leverer et nicheprodukt, og 85 pct. af produktionen går til eksport til hele verden med hovedvægt på vores nabolande, forklarer han.

LBH har netop købt Bredahl Compensator i Vester Nebel nord for Kolding, hvor seks medarbejder fremstiller kompensatorer inden for stål, mens produktionen i Kerteminde har været vævskompensatorer.

Ingen betænkeligheder

- Vi har det seneste år haft et tæt samarbejde med Bredahl Compensator og har fået et indgående kendskab til virksomheden og kvaliteten af dens produkter, og da vi har ledt efter en mulighed for at starte en egenproduktion af stålkompensatorer, så havde vi ingen betænkeligheder ved at købe virksomheden, siger Rune Lindholm Hansen.

Bredahl Compensator råder over det mest moderne produktionsapparat i branchen, hvor mange maskiner er selvudviklede, og ikke mindst derfor tror de i Kerteminde, at de vil være konkurrencedygtige - også med de høje danske lønninger og øvrige omkostninger.

En del af produktionen af stål-kompensatorer vil blive rykket til Kerteminde, men trods det vil afdelingen i Vester Nebel blive bibeholdt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen