Berlingske Business

Fusionsfest starten på vi-følelsen

Hvordan får man skabt én koncern ud af to forskellige køkkenfabrikker beliggende i henholdsvis Tvis ved Holstebro

og i Horsens - halvanden times kørsel fra hinanden?



Det spørgsmål har ejerne af og direktørerne for

de to virksomheder, Bjarne Frandsen, Tvis Køkkener, og Hans H. Sørensen, Modulia, nødvendigvis været nødt

til at besvare.



Parterne indgik i en fusion sidste måned.



Fusionen, der har resulteret i landets tredjestørste

køkkenkoncern, beskæftiger under navnet Tvis/Modulia 300 medarbejdere, hvoraf de 110 er placeret i Horsens.



De ledende

medarbejdere i de to virksomheder har hyppigt haft møder inden fusionen, men alle de andre har ikke set hinanden. Det vil sige:

Det har de nu.



Forleden mødtes de nemlig for første gang ved en kæmpe fusionsfest i Herning Kongrescenter.

Allerede i busserne på vej til Herning kunne medarbejderne lytte til en specialversion af radioprogrammet "De ringer -vi

spiller", hvor musikeren, tv- og radioværten Keld Heick interviewede de to direktører - bl.a. også om deres

privatliv.

Wilbek og vindere

I kongrescentret blev de udsat for hygge, peptalk og musikalsk underholdning.



Landets

mest succesrige håndboldtræner, Ulrik Wilbek, talte om vinderteams, musikerne Helge Engelbrecht og Tommy Thiel Rasmussen

stod for musikken, mens Bjarne Frandsen og Hans H. Sørensen brugte deres stemmer til at tale om vi-følelsen.



Næste

morgen kunne medarbejderne så se en række billeder fra begivenheden i en særlig fusionsavis uddelt på begge

fabrikker. Én fusionsfest gør dog ikke uden videre én koncern, erkender Bjarne Frandsen.



- Selvfølgelig

gør den ikke det, men allerede da vi offentliggjorde fusionen i midten af december, orienterede vi samtlige medarbejdere om fusionsfesten

med dato, sted osv., og vi har løbende informeret medarbejderne om det, der skal ske, siger han.



Næste skridt bliver

gensidige besøg, hvor medarbejdere fra Horsens besøger fabrikken i Tvis og vice versa.



- Det er meget vigtigt for

fusionsprocessen, at vi tidligt får skabt en vi-følelse mellem medarbejderne i Tvis og i Horsens, og jeg synes, vi er kommet

godt i gang.



- Der er meget gejst at spore blandt medarbejderne, tilføjer Bjarne Frandsen, der ikke ser nogen modsætning

mellem øst- og vestjyder.



- Slet ikke. Faktisk hersker der samme ånd på de to fabrikker, lyder forklaringen.



Ifølge

direktøren har der i branchen været generel skepsis overfor en fusion af de to fabrikker, men den er fejet bort, mener

han. Faktum er da også, at de to fabrikker gennem en halv snes år har arbejdet tæt sammen om leverancer til Svane

Køkkenet.

Ny direktør

Hvad der skal ske på længere sigt med henblik på at fasttømre

de to organisationer, ønsker Bjarne Frandsen ikke at kommentere.



Forklaringen er, at fusionsvirksomheden her og nu leder

efter en ny direktør, og det bliver én af den nye direktørs vigtige opgaver at vedligeholde holdånden.



Allerede

i overmorgen, onsdag, holdes de første ansættelsessamtaler med kandidater til direktørposten.



Når vedkommende

er ansat, vil Bjarne Frandsen og Hans H. Sørensen trække sig tilbage for at hellige sig specialopgaver i virksomheden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen