Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Fusioner uden idé truer bilbranchen

Når bilproducenterne og deres lokale importører skal spare penge, fusionerer de bevidstløst efter en fælles

manual. Det gør det i mange tilfælde vanskeligt for de tilbageværende forhandlere at få tingene til at hænge

sammen.


Synspunktet kommer fra Villy Nissen i Horsens, som efter en menneskealder i automobilbranchen nu driver sit eget, uafhængige

konsulentfirma www.autobranchen.dk. Villy Nissen beskæftiger sig med en bred vifte af opgaver i autobranchen. Blandt andet hjælper

han med generationsskifter, konkursbehandlinger, tvangsakkorder og driftsplanlægning.


- Når producenterne og importørerne

skal rationalisere et marked, bruger de en fusionsmanual, som gælder fra Sydafrika til Lapland. Den bruger de så til de

beregninger, som ikke tager hensyn til de lokale forhold og markeder. Det er efter min opfattelse en af de allerstørste trusler

mod bilbranchen i dag, siger Villy Nielsen.


Hans pointe er, at man ved at lægge tre-fire forhandlere sammen under den bedst

kørendes vinger skaber en situation, hvor den tilbageblevne ikke har en jordisk chance for at overskue forretningen. Hvis man

skal lykkes som bilforhandler, skal man have fingeren på den lokale puls, samtidig med at man ofte må være tre-fire

steder på samme dag for at praktisere synlig ledelse.



Plejer lever

- De to ting er i sagens natur vanskeligt forenelige,

siger Villy Nielsen, som hører til dem, der mener, at bilbranchen fortrænger sine problemer, lukker øjnene og

gør, som man altid har gjort. Det dur ikke, mener Villy Nielsen.


- Jeg er da enig i, at branchen kan trænge til

en sanering, men det er lige så klart, at der er plads til mange forhandlere, hvis de forstår at drive deres forretning

rigtigt. Mange er imidlertid ikke dygtige nok til at styre pengestrømme. Og vi taler om mange og langsomt omsættelige

penge i bilbranchen. Samtidig er mange bestyrelser ikke dygtige nok. Der er for mange tantebestyrelser i bilbranchen, og de bør

afløses af mere professionelle folk, som ved noget om biler og købmandsskab. Bilbranchen har simpelthen ikke råd

til tantebestyrelser, siger han.


I det hele taget er der mange ting, som bilbranchen ikke har råd til, og også det

har Villy Nissen en forklaring på.


- Selvom mange forhandlere har flotte domiciler, er det stadig en kendsgerning, at forskellen

på succes og fiasko i bilbranchen kun er på tre-fire pct. Hvis indtjeningen falder med en pct., og omkostningerne stiger

med en pct., er der ikke meget polstring tilbage. Når man så samtidig er utrolig følsom overfor konjunkturerne,

kan enhver se, at bilforhandlere lever livet farligt, siger Villy Nissen, som også peger på, at det er meget vanskeligt

at lave generationsskifter i bilbranchen.



Usælgelig vare

- Et generationsskifte er jo et salg, og bilforhandlinger

er en usælgelig vare i øjeblikket. Derfor er det utrolig afgørende, at for eksempel goodwill bliver vurderet sådan,

at efterfølgeren har en chance for at betale skatten. Hvis nogen lige nu spørger mig, om jeg kan sælge deres forretning,

vil svaret i langt de fleste tilfælde være et klart nej, siger han.


Umiddelbart kunne det se ud, som om Villy Nissen

er pessimistisk på bilbranchens vegne; men det er han kun, så længe tingene efter hans opfattelse ikke tackles rigtigt.


-

Efter min opfattelse er der plads til mange flere forhandlere, end producenter og importører tror, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen