Berlingske Business

Fuld fart på nybygning af skibe

Aldrig før har de danske rederier

haft så mange skibe i ordre.



I løbet af 2003 bestilte danske rederier bygning af 80 nye skibe. Disse skibe udgør

tilsammen knapt 2,5 mio. bruttotons og repræsenterer en værdi på 16,5 mia. kr. Dermed blev 2003 det år, hvor

danske rederier har kontraheret flest nybygninger nogensinde målt såvel på antal, tonnage som på værdi.



Det

store antal nybygningsordrer afspejler, at 2003 var et overvejende godt år, og at rederierne forventer, at der også fremover

vil være en fornuftig efterspørgsel efter søtransport, skriver Danmarks Rederiforening i sit nyhedsbrev.



Med

80 nye ordre på skibe fastholdes de danske rederiers samlede ordreprogram på næsten 100 skibe, selv om der løbende

i året er leveret nybygninger til de danske rederier. Næsten alle nybygninger til den danske handelsflåde foregår

i Fjernøsten, men hovedparten sejler stadig under dansk flag. Det tager man i Danmarks Rederiforening som et bevis på,

at de danske rammevilkår for skibsfarten, det vil sige DIS-registeret og tonnageskatteordningen er konkurrencedygtige i forhold

til de vilkår, der tilbydes i andre lande.



høy

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen