Berlingske Business

Frisk kapital til biotekselskaber

To mindre danske biotekselskaber har netop rejst risikovillig kapital fra ind- og udland. Det drejer sig om selskaberne BioImage og

Symphogen, der henholdsvis får 113 mio. kr. og 125 mio. kr.


BioImage i Søborg har skaffet midlerne i form af venturekapital

fra Abingworth Management og Novo. Kapitalen skal bruges til udnyttelse af BioImages teknologier inden for cellebaseret screening

og til at fortsætte arbejdet med lægemiddeludvikling med fokus på identificering af lægemiddelkandidater med

færre bivirkninger.


- BioImage har en fantastisk videnskabelig og kommerciel mulighed for at skabe nye lægemiddelkandidater

gennem vores evne til at måle deres aktivitet inde i celler og dermed lægemidlers formodede virkning. Vi glæder

os over at blive støttet af højt kvalificerede biotek-investorer. Deres erfaring og kontakter inden for biotek-området,

på verdensplan så vel som lokalt, er utroligt værdifulde for udviklingen af vores virksomhed, siger Patrik Dahlén,

der er administrerende direktør i BioImage.

Kapitalindsprøjtning

Symphogen, der holder til på Danmarks Tekniske

Universitet, får en kapitalindsprøjtning på 125 mio. kr. Det er Medicon Valley Capital, Essex Woodlands Health

Ventures, Novo, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Vækstfonden og Danske Bank, der sammen skyder pengene i selskabet.


Det

blev grundlagt i 2000 for at udvikle og markedsføre den såkaldte SympageTM-teknologi, som selskabet har fået eksklusive

rettigheder til på verdensplan.


Rekombinante polyklonale antistoffer, der også kaldes symphobodies, er kernen i

Symphogens forskning og forretning. Stofferne forvente at give gode behandlingsresultater i forbindelse med sygdomme, hvor der idag

ikke findes brugbare lægemidler - f.eks virusinfektioner, allergi og cancer. Symphobodies efterligner kroppens egen måde

at bekæmpe sygdomme på. En anden fordel ved produktionen af symohobodies er, at stofferne kan produceres i ubegrænsede

mængder, så der vil aldrig blive problemer med at skaffe tilstrækkelige mængder af stoffet, påpeger

det lille biotekselskab.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen