Berlingske Business
09:54Norsk finanshus skruer op for ISS' kursmål efter kæmpe aftale

Fravælger PR-bureauer

Danske PR-bureauer omsætter for cirka 300 mio. kr., men sammenlignet med udlandet burde aktiviteterne være meget højere.

Det er fortrinsvis de små og mellemstore virksomheder, der vælger PR-konsulenterne fra.



- Dansk erhvervsliv består

typisk af mindre- og mellemstore virksomheder, og de tror de kan udføre PR selv. Men det kræver en fagmand, og de mindre virksomheder

mister gennemslagskraft i forhold til de store konkurrenter og beslutningstagere. Vi må erkende, at PR-branchen ikke har formået

at løfte markedet for mindre og mellemstore virksomheder, siger Steffen Lüders, formand Brancheforeningen for Public Relations

Virksomheder (BPRV), som nu er lagt ind under Dansk Management Råd (DMR).



Han vurderer, at den totale omsætning blandt

PR-virksomhederne burde være mindst 200 mio. kr. højere.



BPRV-formanden mener, at indmeldelsen i DMR betyder, at

foreningen i fremtiden har større styrke og muligheder for at løfte branchen i forhold til de små-og mellemstore

virksomheder.

Udskilningsløb

Det er ellers lykkedes PR-bureauerne at holde skindet på næsen i en tid, hvor

økonomien skranter i mange danske virksomheder. Dansk erhvervsliv har under én kam reduceret reklameaktiviteterne, men

det er gået værst ud over medier og reklamebureauer.



Alligevel er branchen præget af et klassisk udskilningsløb,

hvor de mellemstore har valget mellem at vokse sig store eller specialisere sig.



- Kunderne stiller større og større

krav til PR-bureauerne, og de mellemstore PR-virksomheder med seks til ti ansatte får svært ved at agere som et fullservice

bureau. Vi vil se en polarisering, hvor flere PR-virksomheder vil vokse sig store, mens andre vælger at specialisere sig, siger

Steffen Lüders,



Han vurderer, at den danske PR-branche består af cirka 30 PR-virksomheder, hvoraf halvdelen er med

6 til 10 ansatte.



Han er selv adm. direktør i den absolut største aktør i Danmark, GCI Mannov, med 65 ansatte.

Raket

Også

PR-bureauet ABC Public Relations ser et mere polariseret marked i fremtiden:



- Vi ser udviklingen på det danske marked

som en raket, der er ved at dele sig i to: Toppen vil accelerere og udgøres af cirka fem - seks store, internationalt orienterede

virksomheder med en bred kommunikationsmæssig kompetence og mange faglige specialer. Bunden vil bestå af mindre nichevirksomheder

eller virksomheder, der løser fortrinsvis journalistiske opgaver, siger Jens F. Kofoed, adm. direktør i ABC Public Relations.



ABC

er i top fem i Danmark, og beskæftigede 12 ansatte i det skæve regnskabsår 2001/01.



- Vi skal op på at

være 20 til 25 medarbejdere i løbet af kort tid, hvis vi skal beholde en plads top 10 som vi har ambitioner om, siger ABC-direktøren.



ABC

har fokus på vækst. Nettoomsætningen steg fra 11,5 mio. kr. i 2000/01 til 12,8 mio. kr. i 2001/02. Og væksten

er fortsat med forøget styrke i det nye regnskabsår.



- Vi har oplevet en omsætningsfremgang på 42 pct.

i første fire måneder, siger Jens F. Koefoed.



I dag er den typiske kunde hos et PR-bureau en international virksomhed med

afdelinger i Danmark inden for brancherne IT og medicinal-industrien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen