Berlingske Business

Fra storhedsdrømme til ydmyghed

Lars Neupart har fået en lærestreg. Sammen med Ulf Munkedal startede han konsulentfirmaet Neupart og Munkedal op, der

senere gik konkurs. Årsagen var en mislykket ekspansionsstrategi - de ville for meget - for hurtigt. Med 125 millioner i ryggen

fra venturefonde skulle de erobre verden.



I dag har han startet en en konsulentvirksomhed, der beskæftiger sig med IT-sikkerhed.

Og når han fortæller om, hvordan han har bygget den op, er ydmyghed og tæring efter næring kodeordene.

Bundlinjen

først



-

Det første år brugte vi på at udvikle produktet, og vi har ingen planer om at udvide lige

nu - vi har dog solgt lidt til Tyskland, siger Lars Neupart, stifter af Neupart A/S.



Han fortæller, at det i denne omgang

har været centralt at skæve til bundlinien afslører at resultatet i 2003 er positivt før afskrivninger. Det

er satset på købmandsdyder - pengene tjenes før de bruges.



Neupart og Munkedal blev skabt i samarbejde med

Ulf Munkedal, men firmaet gik til i ekspansionsvanvid. De tilbød firmaer at optimere sikkerheden på deres Internet ved

at hacke sin ind på deres systemer og finde svaghederne. Firmaet blev stiftet i august 1997 og de første to år

gik det faktisk godt - der var sorte tal på bundlinien. Men de blev smittet af internet feberen, der hærgede blandt iværksætterne

i internet-branchen. En smitte, der viste sig at koste firmaet livet.

Gå på vandet

- Vi troede vi kunne gå

på vandet og endte med at sprede os tyndt, siger Lars Neupart.



Han hentyder til den ekspansionsstrategi, der fulgte med

de millioner af kroner, der blev skudt ind i firmaet.



De forsøgte at komme ind i flere europæiske lande og USA

og de skiftede samtidig navn til Vigilante.



Men udgifterne steg langt mere end indtægterme og til sidst fik de danske medarbejdere

nok.



I sommeren 2002 begærede 25 medarbejdere i den danske afdeling deres arbejdsgiver konkurs, da de var utilfredse med

virksomhedens strategi, som blev styret fra USA.



I dag er domænenavnet Vigilante.com ledigt.

Erfaringer?

Vi vil

gerne høre fra læserne. Har i erfaringer med e-handel som ErhvervsBladets læsere kan lære noget af eller

har I indspark til artikelserien, så skriv eller ring til:







Nadia L. Kristensen



nlk@erhvervsbladet.dk



Direkte

nummer: 33 26 72 22

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen