Berlingske Business
17:42

Fra nebengesjæft til kerneforretning

Rundt omkring på mange af landets mindre og mellemstore produktionsvirksomheder har man satset på dels et kerneforretningsområde og

dels en eller flere nebengesjæfter.


Det typiske billede er, at hvor man har tjent penge på kerneforretningen, er

det så som så med indtjeningen på nebengesjæften.


Der vurderer i hvert fald virksomhedsrådgiver

Leif Sig Jensen, TIC Ringkøbing amt. Han mener, at der ligger et stort uudnyttet potentiale, hvis disse produktioner sælges

til iværksættere, som gør dem til et kerneforretningsområde. Ideen for iværksætterne er, at de

kan skyde genvej ved at overtage en eksisterende produktion.


Et eksempel finder man på Teglvænget i Herning, hvor

Dyrholm Smede & Maskinteknik residerer.


Virksomheden, der blev grundlagt i 1997 af klejnsmeden og maskinteknikeren Tommy

Dyrholm, 32, var indtil sommeren 2000 en typisk underleverandørvirksomhed med en god, solid, men ikke prangende kundeportefølje.




Tommy Dyrholm, som på det tidpunkt havde to ansatte, ville gerne noget andet og mere. Ikke mindst drømte han om

en egenproduktion. Ved et tilfælde fortalte en ven ham om en virksomhed, der ønskede at frasælge en del af sin

produktion. Ønsket var allerede listet op på TIC Marked, men det anede Tommy Dyrholm intet om på daværende

tidspunkt.


Han tog i stedet direkte kontakt til virksomheden for at høre, om vennen havde ret. Det havde han, og forhandlinger

blev indledt.


Formedelst 200.000 kr. overtog han produktionen af sælgerens produktion af lyddæmpningsudstyr til maskiner.

Kundekartotek, ordrer, maskiner og fire medarbejdere fulgte med i handelen.


- Jeg havde jo på det tidspunkt ikke ret meget

forstand på akustik og lyddæmpning. Min ekspertise lå indenfor metal- og pladebearbejdning. Derfor så jeg

en stor fordel i at kunne få de fire medarbejdere med over til mig, fortæller Tommy Dyrholm.

Lærepengene

De

første lærepenge kom han til at betale, da kemien med de nye medarbejdere ikke passede. De næste lærepenge

stod til udbetaling, da det viste sig, at han ikke kunne tjene penge på sit nye forretningsområde.


Uden medarbejdere

med kendskab til det nye produkt, og med visheden om, at der ikke kunne tjenes penge på produktet, var det tid til at tænke

dybe tanker.


- Allerede efter to måneder var det tydeligt, at der skulle ske noget. Et af problemerne var, at alle produkter

blev skræddersyet til den enkelte kunde, uanset hvor kompleks en løsning, der var tale om - eller måske snarere:

Hvor simpel. På de simple løsninger ville vi simpelthen blive for dyre, hvis vi skulle tjene penge på produktionen,

forklarer Tommy Dyrholm.

Svensk løsning

Løsningen fandt han hos den svenske Isolamin-fabrik, der fremstiller lydsiolerende

kassetter i lange baner. Disse kassetter skæres efterfølgende op til den enkelte opgave. Med ét slag kunne Dyrholm

Smede & Maskinteknik halvere prisen på simplere opgaver samtidig med, at prisen på de skræddersyede opgaver

blev justeret opad, så der kom balance i tingene.


Og nu kører det i en grad, at virksomheden har mod på at

bearbejde udenlandske maskinproducenter med henblik på et samarbejde.


Sideløbende har Tommy Dyrholm, godt assisteret

af hovedleverandørerne Isolamin og B6 Akustik i Sæby, brugt store ressourcer på at indhente den fornødne

knowhow inden for akustik og lyddæmpning.


- Vi er dér, hvor vi gerne vil være. Vi har fået oparbejdet

den fornødne knowhow, og samtidig har vi fået det produktmix, at vi kan udvikle en hvilken som helst type lyddæmpningsløsning

for kunderne uanset, om der blot skal fremstilles en isolerende kasse rundt om en maskine, eller der af produktions- og procestekniske

hensyn skal specialfremstilles lyddæmpende emner til montering direkte på maskinerne, siger han.

Erfaringen

Netop

hensynet til en rationel produktion og optimale processer har iværksætteren erfaring med via tidligere jobs i flere midt-

og vestjyske industrivirksomheder.


Den mindst sofistikerede del af produktionen har imidlertid også stillet nye krav til

virksomheden, idet man også har måttet udvikle lydisolerende døre, karme, vinduer og porte.


Dyrholm Smede

& Maskinteknik er fortsat en klassisk underleverandørvirksomhed, men nu staves lyddæmpning med stort L i Herning.






Nemmere

trods alt

Trods begyndervanskelighederne føler Tommy Dyrholm ikke, at han har købt "katten i sækken"

- tværtimod.


- Der har været en del overraskelser undervejs, men når alt kommer til alt, er det noget nemmere

at overtage en eksisterende produktion frem for at skulle starte helt forfra med idéudvikling, produktudvikling, produktmodning,

produktion, markedsføring osv. osv. Ved at overtage denne produktion har jeg fået kundekartotek, leverandørkartotek

og meget mere, som har gjort det nemmere for mig at komme ind på markedet, siger han.

Moralen

I lighed med Leif Sig Jensen

vurderer han, at der ligger mange muligheder for iværksættere, hvis de kan overtage et biprodukt fra en eksisterende fabrik.

Han har dog en morale.


- Skal man købe en produktion, bør man sikre sig, at den ikke ligger for langt fra ens egne

kundskaber. Jeg er metalmand og ville næppe kunne gøre mig i træindustrien. Under alle omstændigheder er

det også vigtigt, at man kan trække på sine leverandørers viden.


- I mit tilfælde havde jeg styr

på metal- og pladebearbejdning, men måtte tilegne mig viden om lyd. Man skal også sikre sig, at man køber

et produkt, man er gearet til. I mit tilfælde var vi nødt til at flytte i væsentligt større lokaler, men

det havde jeg på forhånd indstillet mig på, tilføjer Tommy Dyrholm.

Rådgivning

Iværksætteren

erkender i samme åndedrag, at der selvfølgelig også skal en portion held til. Heldet skal man i øvrigt være

villig til at opsøge.


I dag trækker han på TIC Ringkøbing amts assistance omkring eksportinitiativer.

Han burde også have trukket på rådgivere, da han købte produktionen, mener Leif Sig Jensen uden at blive

modsagt af Tommy Dyrholm.


Hos TIC er vurderingen, at man kunne have gjort overtagelsen noget blidere for iværksætteren.


Selv

siger Tommy Dyrholm:


- Jo vist har jeg fået mange tæsk, men det er altså også den slags tæsk, man

lærer noget af.


Dyrholm Smede & Maskinteknik beskæftiger i dag seks medarbejdere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen