Berlingske Business

Fra jubelår til nedgang for metal og maskiner

De danske metal- og maksinfabrikker har været nødsaget til hurtigt at skifte til et lavere gear efter et rekordår i 2008. Vindmøller og elektriske motorer er som de eneste ikke ramt.

Hvis de danske metal- og maskinfabrikker sidste år tordnede afsted med de store tandhjul, er der nu meget hurtigt blevet skiftet til de helt små hjultænder. Branchens netop offentliggjorde tal for begyndelsen af 2009 viser, at den samlede omsætning fra januar til april er faldet med ti procent i forhold til samme periode sidste år.

Årsagen er i sagens natur den økonomiske krise, men et fald på ti procent gør ondt på fabrikkerne, og det føles som en brat opvågning oven på glansåret 2008, hvor omsætningen satte rekord.

- Det virker voldsomt, men man skal huske, at nedgangen på ti procent sker fra et meget højt udgangspunkt. I de første seks måneder af 2008 oplevede metal- og maskinindustrien en rekordhøj omsætning. Så høj, at selv om resultatet blev helt sort i fjerde kvartal, endte vi alligevel på et flot resultat, siger branchekonsulent i Dansk Industri, Jesper Baadsgaard-Pedersen.

Derfor finder han alligevel nedturen ubehagelig. De fleste af metal- og maskinindustriens komponenter ender med at skrues eller svejses sammen med andre dele hos de store danske aftagere, heriblandt Danfoss og Grundfoss, som igen eksporterer en stor del af deres produkter ud af landet. Og fordi eksporten er droslet gevaldigt ned under krisen, har det skabt ringe i vandet – og de har til sidst ramt underleverandørene i industrien over en bred kam.

Plus for vindmøller

Faktisk er det kun produktionen af vindmølledele og fremstilling af elektriske motorer, der har blus på salget. Vindmøllerne, der stod for branchens største omsætningsluns på 55,3 milliarder kroner i 2008, er vokset i omsætning med 60 procent i forhold til sidste år. Til sammenligning er det knap så godt at fremstille husholdningsapparater, da deres omsætning er svandt ind med godt 25 procent i de første måneder af i år, og det samme gjaldt fremstilling af motorer, pumper, haner og ventiler.

- Som underleverandører lider vores branches virksomheder af, at de store aftagere barberer og optimerer deres lagre. Hvor vi de sidste to-tre år har hørt virksomhederne sige, at barrierne var at skaffe arbejdskraft og kapacitet, er det nu vendt til at være afsætningsdelen, der er den barriere, som 85 procent af virksomhederne oplever, siger Jesper Baadsgaard-Pedersen.

Han har endnu ikke noget helt klart billede af sommermånederne i år, men hans fornemmelse er, at nedturen er ved at vende. Metal- og maskinfabrikkernes erhvervstillid var helt nede at dykke i sidste del af 2008, men nu er tilliden på vej op igen – dog i langsomt tempo.

Tænker for lokalt

Men virksomhederne under Metal- og Maskinindustrien kan selv gøre noget for at speede udviklingen op, mener han:

- Virksomhederne må blive bedre til at tænke i nye afsætningskilder og dygtigere til at innovere. De skal gerne tænke: »Kunne vi se nogle nye potentielle kunder? For eksempel nogle i udlandet?« Mange er meget lokalt orienteret, og selv om det er en lokal smedemester, der er vokset fra to til 12 mand på kort tid, arbejder han stadig mest lokalt, siger Jesper Baadsgaard-Pedersen.

Snart mangel på nye metalarbejdere læs side 6

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen