Berlingske Business

Fra behov til produkt

Mange opfindelser starter med et behov og en undren. Sådan startede det også for Søren Lomholt. I 1998 stod han og skulle til Caribien med sine tre døtre og sin kæreste, da han hørte om en dansk pige, der var blevet forulempet på et hotelværelse i London. En fremmed mand havde med en nøgle, der passede til hendes hoteldør, lukket sig ind på hotelværelset.

Søren Lomholt begynder at overveje, hvordan han kan sikre sine børn og sin kæreste, når de er ude at rejse. Her begynder ideen til det, der i dag er blevet til "Zafepal", at forme sig. En lås med indbygget alarm, der kan sættes på indersiden af døren og forhindre at folk bryder ind eller forsøger at låse sig ind med en kopieret nøgle.

Svær at sælge

Men vejen fra idé til produkt er lang. At gøre produktet kendt er en kamp i sig selv.

- Vi har prøvet med testsalg i detail, men har konstateret at det som forventet ikke sælger sig selv. Vi skal ud og fortælle folk, hvad den kan, og hvorfor de skal købe den. Det er et stort projekt, forklarer Søren Lomholt.

Derfor har de først satset på at gøre Zafepal kendt på gavemarkedet. Her efterspørger potentielle kunder nye anderledes ting. Forsikringsselskabet Danica og Pensionsselskabet Pensam er de første aftagere af låsen.

I 1999 starter han sit eget selskab op. Han arbejder med at få lavet en lås, der overholder regler i diverse lande, passer til de fleste døre i verden, og samtidig har et design, der gør låsen appetitlig.

Egentlig ville han bare have lavet låsen færdig og solgt den på licens til en virksomhed.

- Min forestilling fra starten var, at jeg skulle lave produktet færdig og så lave en licensaftale. Men det lå ikke lige for. Det blev på godt og ondt et emotionelt forhold, forklarer Søren Lomholt.

Han sammenligner forholdet med at opforstre et lille barn. Man hjælper det til verden, lever sammen med det i mange år. Og man giver det alt det bedste i håb om, at barnet vokser op og kan klare sig i den store verden. Men det er både godt og ondt.

- På den gode side, giver det næring til kreativiteten, som til stadighed søger efter tekniske forbedringer. På den onde side, kan det stille sig i vejen for et nøgternt strategisk klarsyn, forklarer han.

Kritiske øjne

- Det er vigtigt at have nogle konsulenter - nogle nådesløse kritikere, som ikke er bange for at sparke en over skinnebenet. Det er nødvendigt, hvis man skal have chance for at optimere noget, siger Søren Lomholt. Undervejs har han brugt mennesker, han kendte og stolede på til at hjælpe udviklingen af låsen videre.

- En af mine gamle kammerater har fungeret som sparringspartner på det tekniske. Han gjorde mig opmærksom på, at det var alt for omstændigt at lave låsen af stål. Han foreslog at erstatte noget af stålet med hård plast, forklarer Søren Lomholt. Det betød, at fremstillingsprocessen blev forenklet og det åbnede samtidig nye muligheder for at arbejde med designet,

Tidligt i fasen henvendte han sig til Teknologisk Institut, der hjalp ham med at søge patent og derudover satte spørgsmålstegn ved hans planlægning. De hjalp ham med at skaffe et rentefrit lån fra Erhvervsfremmestyrelsen, som han blandt brugte blandt andet pengene på en designer.

På økonomi- og marketingssiden har han igen rystet posen af venner, som han stoler på. Sammen med to venner, de netop har sine forcer på det felt har de oprettet endnu et selskab, der netop tager sig af marketingssiden.

Låsen bliver i dag produceret i Kina. Det er først i indeværende år, at der rent faktisk er kommet produkt ud af det, som lever op til de forventninger som Søren Lomholt selv har til kvaliteten.

- Det værste er, at det tager ufattelig lang tid. Det er der også nogle positive sider i. Havde jeg haft fem millioner til at skyde det her i gang på et halvt år, så var produktet ikke blevet lige så godt. Kreativitet virker nemlig også over tid. Der er kommet mange forbedringer til. F.eks. er der kommet en alarm i låsen, forklarer Søren Lomholt.

Han ser for sig, at de på længere sigt vil forsøge sig på det amerikanske marked. Men i første omgang skal de gøre produktet kendt herhjemme.

- Vi har den holdning, at vi skal have lært det herhjemme før vi bevæger os uden for Danmark - det tager tid. Vi vil gerne til USA på et tidspunkt, men vi skal være klædt på til det, siger han.

BOKS: Gode råd fra Søren Lomholt:

· Man skal stole på sin snusfornuft og være lidt stædig.

· Man bliver nødt til at sidde ved rattet selv

· Man skal gøre brug af alle mulige konsulenter og rådgivere

· Det er vigtigt at komme ud af kælderen og blive konfronteret med nogle kompetente meninger om det man laver

· Tage bestik af markedet så tidligt så muligt

· Få en professionel designer på produktet

· Søren Lomholt er i den træge proces at gøre sit produkt kendt

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen