Berlingske Business

Forskerpark solidt funderet

Mindre end en måned før licitationen på Forskerparken Syds nybyggeri til over 100 mio. kroner på havnen i

Sønderborg begynder det økonomiske fundament at tegne solidt. Seks mindre kommuner har fastholdt deres tilsagn om at

støtte med 10 mio. kroner på trods af, at de af Indenrigsministeriet har fået afslag på at lånefinansiere

beløbet. Otte sønderjyske kommuner uden for området har tilsluttet sig efter en model, hvor de med fem kroner

pr. indbygger bidrager med omkring en halv mio. kroner. Dermed er flertallet af amtets 23 kommuner med i projektet.



- Jeg er

meget tilfreds og glad for den opbakning, projektet har i Sønderjylland. Desuden er jeg imponeret over, at banksamarbejdet

i Sønderborg-området skabte enighed om en fælles økonomisk støtte til forskerparken, siger direktør

Svend Aage Madsen.



Med opbakning fra både amt, kommuner og private virksomheder er Forskerparken Syds aktionærkreds

nu oppe på 34, og det bringer den samlede aktiekapital op på ca. 45 mio. kroner.



Forskerparken Syd indgår i

Syddanske Forskerparker, der også består af Forskerparken Fyn og har datterselskabet Syddansk Innovation, som hidtil har

investeret ca. 40 mio. kroner i teknologivirksomheder.



Med fusionen af de to parker dækker de samme område som Syddansk Universitet,

som de er tæt forbundet med.



Forskerparkerne skal være aktive udviklingsmiljøer, hvor forskere og iværksættere

kan afprøve ideer, og hvor eksisterende virksomheder kan hente hjælp til udviklingsprojekter.



Den øgede finansiering

er med til at sikre, at huslejen for de lejere, der flytter ind fra august 2006, Mærsk data Defense, Danfoss Corporate Venture,

Center for Software Innovation, Center for Product Development og Fonden Syddanske Forskerparker, kan fastholdes.



Licitationen

på bygningerne på 6500 kvm holdes 2. april, og den endelige pris på det totale projekt med også Syddansk Universitet

og koncerthus ventes at foreligge i løbet af sommeren.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen