Berlingske Business

Forsikringstagere snydes for besparelser

Konkurrencen er simpelthen for dårlig på området, og det betaler kunderne for.


Det er interessant, at et udvalg

nedsat af daværende justitsminister Frank Jensen i de seneste par år har haft til opgave at kulegrave lovgivning og aftaler

på forsikringsområdet netop for at foreslå fornyelse og justeringer.


I disse dage sætter "Udvalget

om revision af forsikringsaftaleloven" det sidste punktum i deres anbefaling til politikerne, og har udvalget gjort sit arbejde

ordentligt, vil det få betydning for alle, der ejer en forsikring.


Udvalget har nemlig en historisk chance for at anbefale

et opgør mod årtiers ufleksible og konkurrencehæmmende praksis i forsikringsbranchen, som ud over at stavnsbinde

kunderne til deres forsikringsselskab også har betydet, at danske forsikringstagere betaler alt for meget for deres forsikringer.









Kundefjendtlig

praksis

Sagen er nemlig, at det danske forsikringsmarked er fastfrosset i en kundefjendtlig praksis, der betyder, at kundernes frihed

til at vælge forsikringsselskab er begrænset af et opsigelsesvarsel, der løber i op til et helt år.


I

dag er det sådan, at en forsikringskunde, der gerne vil flytte, hvis han har fundet ud af, at han kan spare penge eller få

bedre forhold hos et andet selskab, reelt ikke har mulighed for det før den årlige hovedforfaldsdato, eller hvis han

får en skade. Man kan altså ikke udnytte de fordele, der ligger i at vælge frit, hvilket er fuldkommen uhørt

i alle andre lignende kundeforhold. Selv banker, telefonselskaber og lignende udbydere stavnsbinder ikke deres kunder på denne

måde.


Det er min overbevisning, at kunderne skal have frihed til at skifte selskab med kun 14 dages varsel. Jeg mener nemlig,

at den frie konkurrence er et gode, og at forsikringskunderne naturligvis skal have lov at vælge et andet selskab, når

de vil.


Skærpet konkurrence er med til at sikre de bedst mulige priser og øge mobiliteten, mens manglende konkurrence

får markedet til at stivne og modvirker forbrugernes interesser både når det gælder service, produkter og

priser. Manglende valgfrihed og ringe mulighed for at skifte forsikringsselskab er ikke blot gammeldags og kundefjendtligt - det koster også

de danske forsikringstagere millioner af kroner om året.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen