Berlingske Business
10:32Eurozonens PMI-indeks overrasker positivt

Forretningssansen mangler hos gourmet-producenter

Små fødevareproducenter har for meget begejstring og for lidt forretningssans.

Kærlighed til produktet er positivt i enhver produktion. Men hvis alt for varme følelser for lov at overskygge hård forretning, risikerer det at blive dyrt for nicheproducenter i fødevarebranchen.

- Der er et stort potentiale i de her små producenter. Lokalproducerede specialiteter er et vigtigt bidrag til oplevelsesøkonomien, men det er klart, at de sjældent er gearet til den del, der hedder afsætning og markedsføring, siger chefkonsulent i Fødevarebranchen under Dansk Erhverv Tine Skriver.

Størstedelen af de små producenter starter mere eller mindre som gårdbutikker med et eller to produkter, og mange af dem risikerer at strande når de forsøger at komme fra vejsiden og ud på butikshylderne.


Læs også:
Specialbutikker frygter afskaffelse af lukkelov
Håndværket prioriteres

Mellemled

- De har nogle supergode produkter, men de glemmer med det samme, at der skal være plads til markedsføring, forklarer Steffen Hansen-Nord, formand for fødevareleverandørforeningen og direktør i Nordliefoods, der importerer og markedsfører en række niche-fødevarer. Blandt andet dansk honning og rapsolie.

Ifølge Steffen Hansen-Nord er glæden ved produktet selvfølgelig en nødvendighed, men producenterne skal huske på, at selvom begejstringen er høj hos både producent og forbruger, så er der nogle uundgåelige mellemled, der primært tænker i omsætningshastighed og indtjening. Det gør sig især gældende i de større kæder.

- Små producenter navigerer i et barsk farvand, og butikkerne kræver, at der er styr på tingene, siger han.

Føler for meget

Og det er svært at komme ind på hylderne i butikskæderne. Det bekræftes af Coop Danmark, hvor kæderne Kvickly og SuperBrugsen, er blandt dem, der har interesse i niche-fødevarer.

- Mange af niche-producenterne er jo drevet af følelser omkring produktet, og derfor forholder de sig ikke nøgternt nok. Vores produkter skal jo både leve op til forventningerne økonomisk og hos forbrugerne, siger Fooddirektør Jan Madsen fra Coop Danmark.

Han slår fast, at der er stor interesse i specialiteter. Selv i krisetider. Visse ting skal dog være i orden.

Coop kigger generelt på om et produkt er unikt, om det har en god historie og så selvfølgelig på om producenten har et fornuftigt forhold til forretningsdrift, pris og avance. Og det er især det sidste det kniber med.

Steffen Hansen-Nord mener, at en af de store erkendelser som mange virksomheder, der ønsker at vokse, mangler, går på pengepungen. Vækst og risiko hænger sammen.

- Det er selvfølgelig lidt frækt, men skåret lidt over en kam er de fleste af de her producenter med baggrund i landbruget meget påholdende med deres økonomi. De vil ikke rigtigt indse hvor store omkostninger, det kræver at vokse, siger han.

Læs også:
Specialbutikker frygter afskaffelse af lukkelov
Håndværket prioriteres

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen