Berlingske Business
10:16Eurozonen: PMI-indeks faldt i oktober

Forbrugerne kører gerne langt for at finde den helt rigtige bil

Hvor bilforhandleren ligger, er ikke så vigtigt mere, og samtidig må forhandlerne vænne sig til at skulle sælge til

kunder over hele landet. Sådan lyder den foreløbige konklusion på en storstilet undersøgelse som Danmarks

AutomobilForhandler Forening(DAF) er i fuld gang med.


Foreløbig har knap 2000 kunder svaret på en række spørgsmål

via en interaktiv telefonundersøgelse i samarbejde med Telecom Scandinavia.


Undersøgelsen viser foreløbig,

at en bilforhandlers beliggenhed ikke er særlig vigtig. Står den rigtige bil til den rigtige pris i Nordjylland kører

en potentiel kunde gladeligt fra København for at kigge på bilen. Eller omvendt - jyder kører til Hovedstaden

for at se på bil. Den tid er forbi, hvor den lokale forhandler kun solgte til et begrænset geografisk område.


Undersøgelsen

er en direkte udløber af et udbredt ønske blandt DAFs 900 medlemmer om at få at vide, om de populært sagt

får noget for pengene, når de ofrer penge på markedsføring og annoncekroner på især brugte biler.

Til hverdag står forhandleren ofte og stiller sig selv spørgsmålet: Har kunden, der står i butikken fået

forhandlerens navn fra den lokale annoncering eller via internettet.


De 1850 personer der foreløbig har svaret på

spørgsmålene giver et tydeligt fingerpeg. Langt over 2/3 har været på internettet for at søge oplysninger.


-

Men her er det overraskende at så mange har brugte den lokale forhandlers hjemmeside og ikke kun de store portaler, siger adm.

Preben Kjær, DAF.


Samtidig kommer det som en overraskelse, at så relativt mange først ser på den konkrete

bilmodel, når de står hos forhandleren. De søger med andre ord generel information på nettet men bliver først

specifikke, når de står hos forhandleren. Dermed har forhandleren stadig en opgave i at vejlede kunden, der står

og skal købe en ny eller brugt bil, lyder DAFs tolkning af de foreløbige resultater af undersøgelsen.


Undersøgelsen

løber frem til 26. april og foregår ved at forhandlerne udlevere et lille visitkort til de besøgende i butikken.

På forhånd er landet delt op i syv geografiske områder og hvert område har så sit specielle telefonnummer.

På den måde er det muligt ganske præcist at kortlægge, hvor langt kunderne bevæger sig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen