Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Forandringer fryder

På et punkt lever den øverste chef for Vestfrost-koncernen i Esbjerg, Erling Damkjær, op til myten om den konservative

erhvervsleder, der afviser fremskridtet: Han har ingen pc på sit kontor.


- Det er et meget bevidst valg. Jeg foretrækker

at få mine informationer i en enkel form, helst på et A4-ark, og jeg er bange for at blive overfodret med oplysninger.

Jeg skal ikke terroriseres af 100 e-mail dagligt. Det er godt at have mulighed for at få mange informationer, men som leder

skal man også passe på ikke at miste overblikket, siger Erling Damkjær.


Hans begejstring for den del af management-branchen,

der lever af hvert kvartal at finde et nyt, amerikansk inspireret modeord for en gammel sandhed og lancere det som det nye mantra

over for erhvervslivet, er også til at overskue.


Men ellers afviser han blankt, at hans fastholden af de gamle dyder - ærlighed,

arbejdsomhed og fairness over for sine omgivelser -spærrer for nytænkning. Ingen kan i et land med høje omkostninger

drive en virksomhed frem til at være Nordeuropas førende producent af hårde hvidevarer bare ved at stå nede

i eget straffesparksfelt og sparke forandringerne væk.


- Verden ændrer sig, og det går hurtigt. Det gælder

om ikke kun at tilpasse sig bagudrettet, men også fremad. Tag bare hele miljøsiden, hvor vi har været pionerer

med at fremstille freonfri og lavenergi-produkter. Vi har investeret meget i at opnå denne position, og vi har også fået meget

ud af det. Man kan sige, at vi har forsøgt at gøre det til et levebrød, at tingene forandrer sig hele tiden,

siger Erling Damkjær.



God i dårlige tider

Vestfrost-direktøren erkender, at han især på det

økonomiske område er tilhænger af dyder, der af yngre ledere kan opfattes som konservative. Den økonomiske

frihed til at kunne modstå perioder med lavkonjunktur og skærpet konkurrence østfra, som Vestfrost er midt i for

tiden, blev bygget op i de gode tider med flotte driftsresultater, der prægede 90''erne.


- Der kan nemt skabes forholdsvis

bedre resultater i dårlige tider. I stedet for at gøre toppen højere i gode tider, kan det være et formål

at hæve bunden, når tiderne er mindre gunstige. Når man samtidig er leder af byens største industriarbejdsplads,

og mange menneskers tilværelse afhænger af virksomheden, så skalter og valter man ikke med økonomien, siger

Erling Damkjær.


Vestfrost måtte i 2000 se flere års overskud nær 100 mio. kroner før skat skrumpe

alvorligt ind på grund af konkurrencen fra Østeuropa og Fjernøsten. En rationaliseringsplan med investeringer

i nyt produktionsudstyr blev lanceret, og medarbejderne bidrog med at acceptere uændret løn i et år. Den nye verdensorden

er samtidig en af de store udfordringer for ledelsen.


- Hele globaliseringen er en kolossal udfordring. Lavtlønslande

har fået uhindret adgang til højomkostningslande som vores. Hele Østeuropa er rykket tæt på os og

ligger på et helt andet omkostningsniveau, måske en tiendedel af vores. Vi tror bestemt på, at det fortsat kan lade

sig gøre at have en produktion som vores i Danmark. Men det bliver en stadig større udfordring, siger Erling Damkjær.


Og

så lader han ellers den kontante tale afløse af et undvigende smil, når han bliver spurgt, hvor langt Vestfrost

er kommet i overvejelserne om at lægge dele af produktionen i et østland. Han ønsker ikke at spille konkurrenterne

på et marked med benhård konkurrence og kronisk overkapacitet for mange kort i hænde.









Ånden på

Vestfrost

Erling Damkjær var selv fascineret af den første direktør for den unge virksomhed, Vestfrost, Arne Højvig,

og han har i hele sin over 25 år lange karriere som administrerende direktør for virksomheden bestræbt sig på

at skabe og vedligeholde kampånden.


- Det er ligesom at spille fodbold. Det gælder om at vinde. Du spiller en ny

kamp hver dag - og den skal vindes. Alle medarbejdere skal ikke vide alt om virksomheden. Men vi prøver at formidle de tal

og informationer, der er relevante for den enkelte. Hvordan er det gået ved mit bånd i dag? Hvis ikke medarbejderne gik

op i det, ville denne produktion slet ikke kunne lade sig gøre, siger Erling Damkjær.


Han har sin klare definition

af lederens vigtigste opgave: At skabe resultater gennem andre. Det foregår ved at sætte sig mål, planlægge hvordan

de nås, organisere virksomheden ud fra de opstillede mål - og uddelegere.


- Undervejs skal du animere dine medarbejdere

- og også kontrollere, selv om det kan lyde grimt. Som leder er du nødt til at have et system, der fortæller, hvor

langt du på et givet tidspunkt er nået på vej mod målet. Jeg er nødt til at have et rapporteringssystem

med daglige og ugentlige målinger af nøgletal - for eksempel produktionstal, kvalitetstal, spild og ordreindgang - helst

på et A4-ark. Og medarbejderne er også nødt til at kunne måle sig selv. Hvis du på et fodboldhold ikke

kunne måle, hvis du havde scoret et mål, ville der ikke være noget at spille om, siger Erling Damkjær.









Oliekrise

og terror

Da han i 1975 blev udnævnt til topposten for dengang ca. 180 medarbejdere, var det lige efter oliekrisen. Dengang fordrede

situationen ledelsen til det yderste, ligesom følgerne af terrorangrebet i USA dagen før, Erling Damkjær fyldte

62 år, gør det nu. I en sådan situation kommer opdragelsen fra fiskeeksportørhjemmet i Fredericia og den

økonomiske påpasselighed virksomheden til gode.


Sammen med sin velvoksne ledergruppe - ud over firemands-direktionen

er der fem direktører - er Erling Damkjær overbevist om, at Vestfrosts fremtid ligger i at producere høj kvalitet

i et godt design. Ikke discount. Det kan andre lande lave bedre.


Selv om en produktion på 607.000 køle/fryse-enheder

i 2001 og en medarbejderstab i koncernen på ca. 1100 i denne lavsæson er udtryk for tilbagegang, er Vestfrost fortsat

en milliardvirksomhed med nogle af de bedste nøgletal i Vesteuropa.


Spørgsmålet om hvor længe Erling

Damkjær vil fortsætte som Mr. Vestfrost og den, der tegner virksomheden udadtil, fremkalder atter et af de undvigende

smil. Det ligger i luften, at han ønsker at føre den dansk-svenske virksomhed godt igennem den aktuelle bølgedal,

og ingen får ham til at udstede dommedagsprofetier over hverken regioner eller brancher.


- Jeg er ikke med på den

sang. Det er næsten ikke til at holde ud, at så mange bruger tid på at tale os ned i et hul. Det kunne vi som virksomhed også

gøre i forhold til Østeuropa og Fjernøsten. Det gør vi ikke. Det er ikke naturgivne forhold, der gør

det muligt at producere køleskabe her i området. Det er troen og optimismen, der er afgørende, siger Erling Damkjær.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen