Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Forandringens uundgåelige dilemma

De forandringer, vi gennemlever i en virksomhed underlagt hårde

og "urimelige" vilkår, synes ofte at indeholde, at vi skal sige "tage afsked" med personer, vaner og kendt

netværk. Dette kan tit og ofte afføde vrede, forvirring, usikkerhed og en følelse af uretfærdighed. Det

vi skal forlade bliver Good Old Days. Vi hæger om det, vi havde og gjorde sammen.



Vi skal bruge tid på at få

sagt ordentlig farvel til, det vi ikke skal mere eller de personer, vi ikke skal arbejde sammen med mere. Det er ikke tilfældigt

at begravelser begynder sørgeligt og ofte ender med en stemning, hvor man kan smile og nyde kærlige minder om den afdøde.



Dette

sker, fordi vi skal erkende at en ny tid begynder. Nogle virksomheder holder seancer, der kan ligne begravelser, når dramatiske ændringer

fjerner væsentlige elementer fra virksomheden. En virksomhed sætter lige frem gravstene på deres græsplæne

over mislykkede projekter, når de lukkes. Det giver energi til at tale om det nye i stedet for at hænge i det forladte.

Nu er gamle dage minder og de nye betingelser virkeligheden.



Det betyder ikke, vi skal holde op med at snakke om gamle dage;

men at de nu er gode minder og pejleretning for vort liv. Hvis vi bliver hængende i vrede eller følelse af uretfærdighed

mister vi kontakt med livet.



Dette gælder også i virksomheder. Vi må vælge om, vi vil være med

på de nye betingelser eller ej. Vi kan ikke ændre det vilkår, at personer er rejst, nye vaner skal have plads og

uprøvede netværk må opstå.



Alle forældre har oplevet den store glædelige forandring, der

helt skaber et nyt livsindhold. Barnet "kræver" fokusering og nærvær(d), og lynhurtigt lærer forældre

nye vaner, rytmer og organisering. Dette sker, fordi det uprøvede er engagerende og energiskabende.



Det nye bryder dog

frem ikke af sig selv. Vor energi kommer, når vi tror på fremtiden og kan forestille os vor egen plads i den. Dette kan

minde om en sejlads. Det kan godt være, stormen har blæst søkort og kaptajnen over bord. Det kan man leve med,

hvis troen på, at den nye kaptajn kender og kan angive den rigtige kompasretning. Så skal de søfolk, der er tilbage nok

holde søsyge og beskøjter ud; medens det findes ud af, hvor de er ,og nye kort tegnes. Håbet for fremtiden skal

skabes.



"The certainty of misery is better than the misery of uncertainty" (Pogo) angår ledelsens forpligtigelser

i forandringer; men medarbejderne må selv lade det levende leve og aflive det, der ikke skal være mere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen