Berlingske Business

Fogh-effekten?

I årene efter fik vi noget, der senere blev kaldt en Schlüter-effekt. Effekten kom i form at en ekstra stimulans til det

økonomiske opsving, som var i svøb, da Schlüter kom til. Stimulansen blev så kraftig, at regeringen senere

måtte gribe ind med kartoffelkur for at afkøle økomomien og sikre overskud på betalingsbalancen. Da Poul

Nyrup kom til i 1993 oplevede vi også en opblomstring. Hans nye centrum-venstre-regering kick-startede økonomien. Senere

fulgte en international højkonjunktur, som varede indtil i fjor.


I disse uger er det naturligt at spørge, om vi

også kommer til opleve en "Fogh-effekt". Ligesom i sin tid Schlüter og Nyrup er Fogh kommet magten i en periode

præget af økonomisk afmatning. Og ligesom under Schlüter har Fogh sendt et klart signal om fornyelse i Danmark.

Danskerne skal have flere muligheder at vælge imellem, og det skal være nemmere at drive virksomhed. Spørgsmålet

er så, om disse budskaber sætter sig spor. De er i hvert fald blevet vel modtaget af vælgerne, viser meningsmålingerne

siden valget.


På sit ugentlige pressemøde i går sagde statsministeren, at regeringen ikke finder anledning

til at revidere de økonomiske prognoser, som den forrige regering har udarbejdet.


Tallenes tale er foreløbig alt

andet end tydelig. Bilsalget i december var skuffende. Til gengæld forløb julehandlen over forventning. Der er også

en del, der tyder på, at danskerne stadig optager ekstra lån i deres huse i forbindelse med konverteringer. Men noget

merforbrug har det omvendt ikke givet anledning til.


Landets næststørste bank, Nordea, forudser i sin seneste prognose

en beskeden vækst i Danmark i år på kun 1,4 pct. I år 2003 stiger væksten til to procent. Det er skuffende

lavt.


Skal vi atter have fremgang, er det privatforbruget og erhvervslivets investeringer, der skal drive væksten. Den

kommer hverken fra eksporten eller den offentlige sektor.


I sin prognose nævner Nordea direkte, at en Fogh-effekt er mulig.

Lad os her blot slå fast, at en Fogh-effekt er stærkt ønskelig. Og med den stærke og handlekraftige start,

regeringen har præsteret, kan vi vel også fastslå, at Fogh har fortjent at få den.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen