Berlingske Business

Flügger i salgsfremgang

På de primære markeder steg omsætningen. Mindst i Danmark med en stigning på 0,3 pct. I Sverige steg omsætningen

5,7 pct. og i Norge steg den 23,7 pct. I Polen er stigningen opgjort til 20 pct.



- Bedre kapacitetsudnyttelse af produktionsapparatet

medførte stigende bruttomargin. Udbygning af butiksnettet medførte stigende salgs- og distributionsomkostninger. Samlet

gav det en mindre reduktion i det primære driftsresultat samt resultat før og efter skat, oplyser Flügger.



Bruttomarginen

steg til 54,7 pct. fra 53,8 pct. fremgår det af regnskabet, mens salgs- og distributionsomkostninger i halvåret steg til

220,8 mio. kr. fra 199,4 mio. kr.



Resultatet før skat blev reduceret til 107,1 mio. kr. fra 108,3 mio. kr. For 2004 fastholder

ledelsen forventningerne om en vækst i koncernomsætningen på mindst 5 pct. og en EBIT-margin på 10 pct.



EBIT-margin

var sidste år ca. 11 pct. For første halvår ligger den på 16,3 pct. mod 17,4 pct. i første halvår

i seneste regnskabsår. Driftsresultatet (EBIT) i tredje kvartal plejer at være negativt, mens det i fjerde kvartal normalt

er positivt - med 24 mio. kr. sidste år. Koncernens bedste kvartaler er første og andet kvartal, der sidste år

gav et driftsresultat på henholdsvis 60 mio. kr. og 40 mio. kr. og i år har givet et driftsoverskud på 65 mio. kr.

og 40 mio. kr.



- Den reducerede efterspørgsel i efteråret og et vigende salg i oktober måned blev afløst

af væsentlig salgsfremgang i november. Vi er usikre med hensyn til årets finansnetto, som kan blive påvirket af

kurstab på selskabets relativt store obligationsbeholdning, forklarer koncernen, der også understreger usikkerheden ved

de stigende råvarepriser.



- Udsigt til væsentligt stigende råvarepriser der er relateret til olieprisudviklingen,

kan påvirke resultatudviklingen på kort sigt, lyder det fra koncernledelsen med Ulf Schnack i spidsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen