Berlingske Business
17:42

Flex Design udvikler software til messer

Når de helt store opgaver inden for design, produktion og montering af stande til messer og udstillinger skal løses,

henvender mange industri- og handelsvirksomheder sig til Flex Design A/S, der har hovedsæde i Ans mellem Århus og Viborg.


Der

er mange bolde i luften hos den visionære og ekspanderende virksomhed. Senest har Flex Design kastet sig over udvikling af software

til brug ved messer. Softwaren, der er udviklet af virksomhedens marketingchef Henrik Nørgaard, giver overblik over deadline,

økonomi, lagerstyring m.m.


- Det samler alle løse tråde i forbindelse med messedeltagelse, fortæller salgsdirektør

Jesper Franzen, Flex Design A/S. Softwaren blev præsenteret på verdens største messe for udstillings- og messearrangører,

EuroShop 2002, i Düsseldorf. Her var 1.600 udstillere fra 38 nationer samlet i 16 haller.



Licenser solgt

- Vi solgte

300 licenser til distributører over hele verden. Prisen er cirka 10.000 kr. (1350 euro) nu. Den stiger til ca. 13.000 kr. (1750

euro) fra 1. oktober, oplyser Jesper Franzen.


- Vi forventer os meget af softwareproduktet, der er solgt til store udstillingsvirksomheder,

som sælger det videre til deres kunder, fortæller Jesper Franzen.


Flex Design har store vækstplaner, der omfatter

markederne i Sverige og Norge. Væksten skal bl.a. ske ved strategiske opkøb. Foreløbig er et norsk designbureau

blevet købt. I Sverige har Flex Design en salgsafdeling i Göteborg.


Herhjemme står virksomheden stærkt

placeret på markedet. Den har en salgs- og designafdeling i Bella Center.



Nye kompetencer

Vækstplanerne illustreres

af, at virksomheden, der i øjeblikket har 80 ansatte, søger ti nye medarbejdere til montage, snedkeriet og malerafdelingen.


Indtil

for seks-syv år siden var Flex Design mest kendt for levering af systemstande til messer. Det leverer firmaet fortsat, men aktiviteterne

er udvidet i takt med ansættelse af designere og arkitekter, som har forfinet designet af messestandene. Etablering af en projektafdeling

betyder, at Flex Design kan varetage samtlige opgaver i forbindelse med messeplanlægning.



Vækstambitioner

I

1999/00 havde virksomheden 55 ansatte og en omsætning på 48 mio. kr.


På det tidspunkt blev der fastlagt en

ny strategiplan. Ifølge den skal virksomheden i 2005 have 125 ansatte og en omsætning på 200 mio. kr. Væksten

skal ske gennem udvikling af eksisterende kompetencer og opkøb af virksomheder, der komplementerer Flex Designs egne kompetencer.


Flex

Design er i fuld gang med at realisere strategien. I 1999 købte virksomheden Pro-Fair i Rønde, der havde 12 ansatte.




Sidste år blev det norske designbureau Apropos 3D med fire ansatte i Stavanger købt.


- Vi kikker efter andre

interessante virksomheder. Vi vil gerne købe op i Norge og Sverige for at ekspandere, siger Jesper Franzen.


Han fortæller,

at 60 pct. af omsætningen kommer fra messestande, der opstilles i udlandet. Men stykmæssigt stilles de fleste stande op

i Danmark.



Dyreste stand

Den hidtil dyreste stand tog Flex Design 12 mio. kr. for at designe og fremstille. Den blev bygget

til de skandinaviske televirksomheders deltagelse i messen Telecom 2000 i Geneve. Standen blev opført i tre etager med et grundplan

på 1.200 kvm.


- Vi har fået tilsagn om, at vi er udvalgt til at bygge den danske del af pavillonen til Telecom 2003

i Geneve. Vi arbejder på at få en samlet skandinavisk ordre igen, siger Jesper Franzen.


Han siger, at kunderne er

blevet mere bevidste om valg af materialer og design for at sende de rigtige signaler til deres egne kunder.


Flex Design bruger

underleverandører til bearbejdning af træ og metal ved større produktioner. Virksomheden har egne lastbiler til

transport af messestande, men den overlader også ofte transporten til vognmænd.


Virksomheden blev grundlagt i 1988

af Karsten R. Holm og Peter Nielsen. Sidstnævnte forlod virksomheden i 1998. I dag er ejerskabet delt mellem Karsten R. Holm

og den internationale reklamekoncern, Grey Global Group.


Indtil for tre år siden havde Flex Design adresse i Viborg. Med udflytningen

til Ans er det blevet lettere at rekruttere arbejdskraft fra både Århus og Randers, siger Jesper Franzen. I 1999 rykkede

firmaet ind i 19.000 kvm. i Ans, der blev ledig, da møbelfabrikken Marca lukkede. 2.000 af de 19.000 kvm. bruges til administration.

Lagerhotelfunktionen lægger beslag på det meste af de resterende kvm., mens produktionen kræver mindre plads. Flex

Design er medlem af den internationale organisation Octanorm. Det er et verdensomspændende netværk, hvor medlemmerne

hjælper hinanden med materialer og mandskab i pressede situationer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen