Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

Flere virksomheder afviser Nørby-regler

Kun ganske få virksomheder har taget det såkaldte Nørby-udvalgs oprindelige anbefalinger om en styrket corporate

governance til sig. Mange selskaber har således slet ikke fundet anledning til at ændre på noget, som følge

af udvalgets anbefalinger.







Stemningen omkring anbefalingerne har været for belærende, og professor i ledelse

på Handelshøjskolen i København Steen Thomsen mener, at Nørby-udvalget har været med til at skabe

en dårlig stemning omkring corporate governance.



Ifølge formand for Nørby-udvalget, Lars Nørby Johansen,

ser det ellers ud til, at der er god opbakning omkring anbefalingerne. Således viser udvalgets egne analyser, at 72 pct. af

landets børsnoterede selskaber har taget anbefalingerne til sig, men disse tal sætter professor i ledelse på Handelshøjskolen

i København Steen Thomsen stort spørgsmålstegn ved.



Et nærmere blik på rapporten viser da også,

at det kun er lidt mere end hver fjerde, nemlig 26,7 pct., der har taget stilling til samtlige punkter.



Det fremgår ikke

af rapporten fra Fondsbørsens komité for god selskabsledelse, hvorvidt selskaberne har ændret praksis som følge

af anbefalingerne.

Barsk kritik

- De undersøgelser, jeg har kendskab til, viser, at det ikke er mere end halvdelen

af alle børsnoterede selskaber, der tager anbefalingerne bare nogenlunde seriøst. De fleste selskaber skriver i årsrapporterne,

at de har registreret Nørby-udvalgets anbefalinger, men ikke ser nogen grund til at forandre arbejdsgangen, siger professor

Steen Thomsen.



Lars Nørby Johansen vil ikke afvise, at flere virksomheder har sprunget meget lidt hen over udvalgets arbejde,

men understreger samtidig, at man har set en stor interesse i det arbejde, der er blevet udført.



- Der er ingen tvivl

om, at flere anbefalinger har givet anledning til, at der i bestyrelserne rundt omkring er blevet diskuteret forhold, som ellers ikke

ville være taget op, siger Lars Nørby Johansen, der desuden er koncernchef for Group4 Falck.



Professor Steen Thomsen

medgiver, at udvalgets arbejde har haft en effekt, men han kritiserer generelt Nørby-udvalgets fremgangsmåde i forsøget

på at styrke bestyrelsesarbejedet herhjemme. En fremgangsmåde, han mener har været med til at skabe en negativ stemning

omkring corporate governance.



- Når man taler med virksomhederne omkring corporate governance i dag, så forbinder

de det med noget negativt. Det er noget, der er blevet trukket ned over hovedet på dem. Et sæt spilleregler, der skal

forhindre store erhvervsskandaler.



Han understreger desuden, at spørgsmålet omkring aldersgrænse for bestyrelsesmedlemmer,

samt forslag om at begrænse den periode, hvor en person kan være medlem af bestyrelsen, er i modstrid med den danske erhvervsstruktur.

Manglende

respekt

- Der afspejler sig i disse punkter en manglende respekt for den danske erhvervsstruktur, som består af en masse ejerledede

virksomheder. Flere store danske virksomheder ville ikke have udviklet sig til det, de er i dag, hvis man havde fulgt anbefalingerne,

siger Steen Thomsen. Han har selv stået fadder til et tilsvarende sæt af anbefalinger for god selskabsledelse i små

og mellemstore virksomheder. Indenfor denne gruppe af virksomheder forventer ledelsesprofessoren heller ikke, at virksomhederne tager

stilling til hver enkelt anbefaling, men at de bliver brugt som inspiration til bestyrelsesmøderne.



Side 2

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen