Berlingske Business

Flere virksomheder

Det går den forkerte vej.



Trods optimistiske forbrugere og en optimistisk statsminister Anders Fogh Rasmussen - der i sin

nytårstale lovede opsving i 2004 - fortsætter ledigheden med at stige.



Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet

af ledige danskere steg fra 183.000 i november til 185.700 i december i fjor korrigeret for sæsonudsving. Dermed er ledigheden

nået op på 6,6 pct., hvilket er det højeste siden 1998.



Høj arbejdsløshed er et problem for

samfundet - ligesom arbejdsløshed kan betyde en tragedie for den enkelte. For samfundet betyder den stigende ledighed færre

skatteindtægter og flere udgifter til overførselsindkomster og dermed pres på de offentlige budgetter. Og for den

enkelte betyder ledigheden ofte, at man bliver tvunget til at ændre sin egen og sin families livsførsel radikalt.



Derfor

må der fra politisk side gøres noget for at ændre den kedelige udvikling. Og de politiske tiltag bør række

længere end til næste folketingsvalg. Den nemmeste måde at bekæmpe ledigheden på er at oprette nogle

flere offentlige arbejdspladser og lade de offentlige kasser spytte endnu flere penge i diverse støtteordninger.



Men det

vil være det samme som at tisse i bukserne for at holde varmen.



I en globaliseret verden med konkurrence på tværs

af landegrænser er det halsløs gerning at gøre en stor offentlige sektor endnu større. Finansieringen kan

jo kun ske ved højere skatter og afgifter - og så er den dårlige spiral for alvor i gang.



Eneste langsigtede

løsning er at bruge alle kræfter på at skabe langt bedre rammer for opstart af nye virksomheder. Kun ved at skabe

mange flere nye vækstvirksomheder, kan vi skabe de nye reelle arbejdspladser, der kan opsuge de fyrede medarbejdere fra Flextronics

og Junckers.



Opsvinget er naturligvis på vej. Men hvornår og hvor meget er ganske svært at spå om. Og

hvad der kommer til os udefra i form af bedre internationale konjunkturer og bedre dollarkurs skal vi gribe med kyshånd. Men

indadtil må vi ikke forfalde til at åbne for de offentlige sluser for at varme os i en kold tid. Der er kun én

langtidsholdbar løsning, og det er at skabe bedre vilkår for, at opfindsomme og dynamiske mennesker kan starte deres egen

virksomhed.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen