Berlingske Business
08:10Novos store eksamen: 100 milliarder i mulig jackpot

Flere opgaver vil blive outsourcet til udlandet

En undersøgelse foretaget af Dansk Industri, som blev offentliggjort for nylig viser, at langt størstedelen af de opgaver, der

outsources fra danske virksomheder, giver arbejde til danske leverandører. Meget tyder dog på, at det billede vil ændre

sig i fremtiden.


Det viser sig nemlig, at outsourcing-processen ofte foregår som en slags to-trins raket. I den første

fase er outsourcing et led i at fokusere virksomheden og få noget erfaring med at outsource.


I denne fase er det mindre

risikabelt at få en dansk virksomhed til at overtage opgaverne. Først når man har fået mere erfaring med

outsourcing og bedre styr på sine egne kernekompetencer, begynder blikket at vende mod udlandet.


Flere virksomheder bekræfter

overfor ErhvervsBladet, at det er den typiske fremgangsmåde. En af dem er Løgstør Rør, der siden 1999 har

været igennem en omfattende outsourcing. Nu, hvor virksomheden har fået flyttet alt, hvad der ikke er kerneforretning

ud, er der overskud til at lede efter leverandører i udlandet.


- Outsourcing er ikke bare noget, man springer ud i. Vi

startede med at outsource små og simple opgaver. Og senere blev det mere avanceret. Nu hvor vi har skabt en fokuseret virksomhed

har vi overskud til at se, om udenlandske leverandører kan konkurrere med de danske. Og det er vi i gang med i øjeblikket,

siger indkøbschef Arne Holst, Løgstør Rør.



Udlandet overtager

Fokusering på kernekompetencer

og outsourcing er stadig for mange virksomheder nye fænomener.


Men tendensen breder sig med lynets hast i øjeblikket,

og efterhånden som flere firmaer får erfaring med outsourcing vil en stigende andel af de outsourcede opgaver gå

til udlandet. Det forudser professor ved Center for Småvirksomhedsforskning Poul Rind Christensen.


- Der er ingen tvivl

om, at der er en internationaliseringsproces i gang, som vil betyde, at flere opgaver i fremtiden vil blive outsourcet til udenlandske

leverandører. Der vil dog altid være opgaver, hvor afstanden til leverandørerne har stor betydning. Det er typisk

simple kapacitetsleverancer, hvor underleverandøren udgør en fleksibel buffer-enhed og på den anden side komplekse,

vidensintensive opgaver, som kræver en betydelig interaktion mellem kunde og leverandør. I disse tilfælde vil det

stadig være nødvendigt at have leverandørerne tæt på virksomheden, siger professor Poul Rind Christensen.


Han

understreger, at der er forskel på, hvor meget de enkelte brancher vil blive påvirket af den stigende internationalisering.

I tøj- og tekstilindustrien er fænomenet allerede udbredt, mens flere virksomheder i jern- og metalindustrien ikke vil

blive påvirket af tendensen til at outsource til udlandet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen