Berlingske Business
09:54Norsk finanshus skruer op for ISS' kursmål efter kæmpe aftale

Flere kunder og lavere priser på bilværksteder

I CAD, Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, gnider man sig i hænderne over det sæt regler for garantier

på nye biler, som forbrugerombudsmanden netop har aftalt med de danske bilimportører.


Aftalen, der træder

i kraft til nytår, vil betyde flere kunder hos foreningens medlemmer. I dag bortfalder garantien på en ny bil, hvis servicen

i garantiperioden udføres på et såkaldt frit værksted (et uautoriseret) i stedet for et autoriseret værksted,

også kaldet mærke-værksted.


Men efter den nye aftale kan alle bilejere få lavet service på et

frit værksted uden at fortabe garantien. Og ingen tvivl om, at mange vil gøre dét - i Konkurrencestyrelsens seneste,

årlige rapport når man frem til, at almindelig service på en bil kan fås for halv pris på et frit værksted

i forhold til, hvad et mærke-værksted forlanger.


Og det er også billigere at få repareret sin bil på

et frit værksted, påpeger Benny Kirkegaard, direktør for CAD. Han kalder aftalen for et udtryk for sund fornuft.


-

Mærke-værkstederne er ikke konkurrencedygtige på prisen. De er en del af en forhandler af det pågældende

bilmærke, så de skal slæbe den fortjeneste hjem, man måske ikke kan skaffe ved at sælge nye biler og

handle med brugte. Desuden er de kontraktligt forpligtet til at købe originale reservedele, siger han og fortsætter:


-

Det frie værksted bruger i vid udstrækning uoriginale reservedele, som generelt er billigere end de originale, men typisk

af samme kvalitet. Og et frit værksted er jo en mindre virksomhed med indehaveren i spidsen for det daglige arbejde, det er

ham, kunden taler med.



Endnu flere kunder

På længere sigt kan det også betyde endnu flere kunder ved,

at en del bilforhandlere vil vælge at lægge service og reparation ud til mindre værksteder i stedet for selv at

drive et, mener Benny Kirkegaard.


- I fremtiden vil vi opleve større og færre bilforhandlere, og mange af dem vil

efter alt at dømme lægge reparation og service ud til mindre værksteder. Folk kører gerne 100 km eller mere

for at købe en ny bil, men de kører nødigt så langt for at komme til service. Derfor kan de blive nødt

til at have nogle servicepunkter rundt omkring. Og med nye EU-regler ophæver man den binding, der hidtil har været mellem

salg og service af biler. En bilfabrik vil ikke kunne forlange, at en bilforhandler også skal have et værksted, siger

han.


Benny Kirkegaard understreger, at teknisk set er et frit værksted på samme højde som et mærke-værksted.


CAD

er en forening af godt 1.700 automekanikermestre, fordelt over hele landet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen