Berlingske Business

Flere klager over virksomheder

Forbrugerne klager langt mere over virkosmhederne
Foto:

Forbrugerombudsmanden modtog i 2008 i alt 2.773 klager over danske virksomheder. Det er en stigning på 25 procent i forhold til året før.

Der bliver prøvet grænser af. Forsøgt at snige sig uden om. Og måske trådt ekstra hårdt på markedsføringsspeederen, så hastighedsmåleren sniger sig op i det røde felt. De danske virksomhederne giver i stigende grad kunderne anledning til at klare over produkter, vildledende markedsføring eller ikke at leve op til de rettigheder, som forbrugerne har krav på.

I 2008 modtog Forbrugerombudsmanden 2.773 klager mod 2.233 i 2007, hvilket svarer til en stigning på 25 procent. Det viser Forbrugerstyrelsens årbog ’Forbrugerjura 2008’, som er blevet offentliggjort i dag – og rummer dels statistik over sager hos Forbrugerombudsmanden og i Forbrugerklagenævnet.

- Der bliver prøvet grænser af i virksomhederne, der er under pres og måske derfor nogle gange lader reklamefolkene tage for meget over, uden at juristerne får mulighed for at råbe vagt i gevær, lyder det fra forbrugerombudsmand Henrik Øe, der selv læser alle henvendelser fra forbrugerne.

Her har han da også konstateret, at det ikke blot er forbrugerne, som føler sig nødsaget til at klage over virksomhederne.

- Selvom vi ikke har konkrete tal for det, så kan jeg gennem læsning af henvendelserne konstatere, at der er en stigning i antallet af konkurrentklager. Den økonomiske krise har fået virksomhederne til at vogte mere over hinanden – og altså klage over dem, der forsøger at køre på frihjul, siger Henrik Øe.

Netbutikker fylder godt

Det stigende antal henvendelser til Forbrugerombudsmanden rummer såvel klager i forbindelse med aftalevilkår, finansielle vilkår, vildledende markedsføring, markedsføring over for børn og andre overtrædelser af forbrugerrettigheder.

Forbrugerombudsmanden har de senere år fulgt blandt andet internetbutikker tæt, fordi mange af dem eksempelvis ikke overholder regler om fortrydelsesret.

Ifølge Henrik Øe fylder netop netbutikkerne stadig pænt i statistikken, og derfor vil Forbrugerombudsmanden da også fortsat køre en hård kurs over for dem.

- Vi får løbende henvendelser fra folk, der klager over netbutikker. Dem tager vi op, og de fylder stadig en del. Men vi kan også se, at der er sket et skred. Det er ikke de seriøse hjemmesider, men i højere grad netbutikker med små omsætningstal, hvilket tyder på, at det er nyetablerede virksomheder, forklarer Henrik Øe, der peger på, at det derfor nogle gange beror i sjusk fra netbutikkernes side.

Forbrugerombudsmanden har været igennem en række retssager netop med internetbutikker.For ny ligt resulterede det i en dom over internetauktionen Qxl, hvor det blev slået fast, at købere også har 14 dages returret, når de handler på en internetauktion, selvom sælgeren også er en privat person.

I 2008 førte Forbrugerombudsmanden i alt 15 retssager, hvor der enten er faldet dom og/eller den erhvervsdrivende har fået en bøde. Det svarer til en fordobling i antallet af retssager i forhold til året før. Og den stigning kan forventes at forsætte i 2009, lyder det i årbogen Forbrugerjura 2008.

Klager over it-udstyr

Ifølge årbogen er det it-, fjernsyns- og teleprodukter, som giver kunderne størst grund til at klage. It-udstyr topper listen over af klager med i alt 444, mens 319 kunder havde grund til at klage over deres fjernsynsudstyr, og 293 ikke var tilfreds med købet af teleudstyr.

På Forbrugerklagenævnets liste Firmatjek.dk over virksomheder, der ikke har efterlevet nævnets afgørelser, er der i 2008 da også blevet tilføjet 278 virksomheder - senest ti nye i juni måned.

Her er det kategorien biler, som har givet flest en plads på listen af afgørelser, mens tekstil og sko, tv-, radio-, og foto-udstyr samt it-produkter følger på pladserne efter.

I 2008 er 57 afgørelser blevet efterlevet, efter at virksomheden er blevet offentliggjort på Firmatjek.dk. Det svarer til 19 procent af de afgørelser, som er blevet offentliggjort i løbet af året.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen