Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Flere eksportråd til små teknologi-virksomheder

Et pilotprojekt for små, højteknologiske virksmheder, der vil ud på eksportmarkederne, er blevet en så stor succes for Danmarks Eksportråd, at rådet nu opruster indsatsen fra 14 til 25 eksportkonsulenter.

- Vi er glædeligt overraskede over den store interesse, programmet har fået fra små, højteknologiske virksomheder, siger teamleder Susie Ruff fra Danmarks Eksportråd. Samtidig er rådet dog overrasket over, hvor stort behovet for rådgivning har været hos de 35 virksomheder, BornGlobal-programmet foreløbig har rådgivet om muligheder på eksportmarkederne. Udtrykket BornGlobal dækker virksomheder, som allerede fra første færd har et internationalt sigte, og Eksportrådets BornGlobal-program retter sig specifikt imod små højteknologiske virksomheder, der har brug for hjælp til eksport.

I alt 200 virksomheder har kontaktet Eksportrådet i forbindelse med programmet, som indtil for nylig kun var et pilotprojekt. 35 af disse virksomheder har valgt at gå ind i et nærmere samarbejde med rådgiverne, og rundt regnet 40 pct. af virksomhederne beskæftiger sig med IT, fortæller Susie Ruff. Resten er dels biotek og dels virksomheder med produkter inden for sundhed og medicobranchen.

- Disse virksomheder har meget specialiserede behov, og for at imødekomme dem har vi taget konsekvensen og udvidet gruppen af eksportrådgivere fra 14 til 25 i 2005. Heraf vil flere være sektorspecialiserede folk, Det koster lidt mere, men vi kan se, at det virkelig giver resultater hos virksomhederne, siger Susie Ruff.

I BornGlobal-programmet kan en lille højteknologisk virksomhed få 25 timers gratis rådgivning af Eksportrådets konsulenter.

En af de virksomheder, der har benyttet sig af mulighederne, er IT-virksomheden InnDevelop Technologies fra Taastrup.

- Vi har haft et særdeles fornuftigt samarbejde med vores eksportrådgiver og har lagt en pragmatisk handleplan, som har udmøntet sig i flere konkrete tiltag, siger direktør Nikolaj Kærgård.

- Disse tiltag har allerede givet afkast på det nordiske og det tyske marked, fortsætter han. Virksomheden har 10 ansatte og leverer i dag softwareløsninger til det nordiske og det tyske marked.

Slås om de samme

Man der findes flest internationalt indstillede små virksomheder i de traditionelle erhverv, og så længe BornGlobal-indsatsen udelukkende fokuserer på de små højteknologiske virksomheder, begår Eksportrådet en stor fejl, mener Erik Rasmussen, lektor på Institut for Marketing på Syddansk Universitet:

- Konsulenterne vil komme til at løbe rundt om de samme få højteknologiske virksomheder, for det er kun meget få, der vil kunne få støtte under den nuværende snævre definition af BornGlobal-virksomheder, siger Erik Rasmussen. I Danmark er små højteknologiske virksomheder nemlig især underleverandører til større virksomheder, og kun meget få af dem har internationale ambitioner, mener Erik Rasmussen.

- Er målet at skabe værdi og vækst for små danske virksomheder, der vil ud på eksportarkederne, kan det bedre svare sig at satse på mere traditionelle maskinproducenter, møbelproducenter, kontormaskiner, måleudstyr og så videre. De er den type virksomheder, der skaber værdi på eksportmarkederne, siger Erik Rasmussen.

Vælger man derfor at bruge ekstra ressourcer på BornGlobal-indsatsen, ville det være mest fornuftigt samtidig at udvide programmet til at omfatte mere traditionelle virksomheder, foreslår Erik Rasmussen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen