Berlingske Business

Flere bliver gift af ren og skær fornuft

Der sker et stigende antal opkøb og fusioner i mange brancher. Se her, hvordan du høster fordelene.

Øget konkurrence får mange virksomhedsejere til at søge sammen med tidligere modstandere. Det vurderer flere aktører på markedet for virksomhedssalg, som Erhvervsbladet.dk har talt med.

- Vi vil se er, at flere, der tidligere har været benhårde konkurrenter, vil overveje, hvad de kan få ud af at indlede et samarbejde, der ofte ender med fusion eller opkøb, siger direktør i virksomheden Dansk Generationsskifte A/S Jens Heimburger. Han peger også på, at bankerne, der har penge i klemme, sandsynligvis vil tilskynde til flere fusioner i de hårdest ramte brancher. Det seneste år har interessen for virksomhedsopkøb været stærkt begrænset af krisen, men lysere fremtidsudsigter sætter nu gang i markedet igen.

- Lige nu føler mange, at de kan se bunden af krisen, og det gør, at flere igen har fået lyst til at investere, siger Henrik Schrøder fra virksomheden Schrøder Partners A/S. Han vurderer, at flere virksomheder vil blive lagt sammen i løbet af det næste års tid.

Læs også: Nyt og gammelt spiller sammen

Ny generation

Langt størstedelen af virksomhedsfusionerne sker reelt ved, at en virksomhed opkøber en konkurrent. Ofte dog i fuld forståelse og som en del af et generationsskifte. Det var den situation, der gjorde sig gældende for Århus-virksomheden Kaffka A/S, der sælger reklamegaver.

I sit forsøg på at komme ind på det nordjyske marked stødte direktør Michael Kaffka på konkurrenten Kim Winther i Aalborg. Kampen om kunderne endte dog lykkeligt, da ålborgenseren var i gang med de indledende øvelser til et generationsskifte.

Læs også: Nyt og gammelt spiller sammen

Svær øvelse

- Vi var faktisk konkurrenter, men vi fandt ud af, at der var enighed om værdierne, og så vi valgte vi i fælles forståelse en fusion, så Kim bliver i virksomheden, forklarer Michael Kaffka. Han arbejder nu på at få kommunikeret den nye situation ud til kunder, medarbejdere og leverandører.

Netop kommunikationsindsatsen er vigtig, når to virksomheder skal lægges sammen. Samme branche betyder nemlig ikke samme kultur.

- Fusion kræver på mange områder en meget åben organisation. Det er vigtigt, at virksomheden fortæller medarbejderne, hvilke gode ting fra de gamle virksomhedskulturer, der skal tages med i den nye, siger Jens Heimburger.

Ifølge ham er det altid en svær proces at få to forskellige virksomhedskulturer til at fungere. Når det lykkes, giver det til gengæld dobbelt pote.

- Hvis man formår at kommunikere klart og får sammenlægningen til at virke, vil man opleve en situation, hvor to plus to faktisk giver fem.

Læs også: Nyt og gammelt spiller sammen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen