Berlingske Business
11:58Jublende Novo-direktør overnattede på hovedkontoret

Fjern dårlige kunder og øg bundlinjeresultat

(PARIS) Hvorfor have produktlinjer, underleverandører eller kunder man ikke tjener penge på? Nu gør et computerprogram

det muligt at skille skurkene fra, så det rykker pä virksomhedens bundlinje.


Det kom I går frem på SAS

Institutes brugerkonference SEUGI i Paris.


For to måneder siden opkøbte SAS Institute den virksomhed, der var markedsledende

på omrädet.


I dag er grundlæggeren og den adminstrerende direktør Chris Pieper fra ABC Technologies,

som virksomheden hedder, vicepresident for SAS''s performance management group.


- Vores kunder bruger SAS-software for at få

dybere indsigt til deres kundebase. Men vi har opdaget, at de ikke får det praecise billede af reelle udgifter og fortjenesten.

Og derfor baserer de deres beslutninger på forkert basis.


- Nu har SAS integreret alle udgifter i virksomhedens aktiviteter,

så virksomheden kan få et reelt indtryk af, hvad de bruger for mange penge på og hvad de tjener på, siger

Chris Pieper.


Han har brugt 13 år på at sælge og udvikle produkter, der kan give virksomheder mærkbare

bedre tal på bundlinjen.



Ud over kolde facts

Chris Pieper mener, at ledere i virksomhederne leder for at skabe resultater

og være bedst i branchen, og det kræver, at de for det første skal identificere problemer. Men endnu vigtigere

løse dem.


- De fleste ledere bruger meget energi på at identificere problemerne. Men de glemmer at fokusere på

mulighederne for at løse problemerne, siger Chris Pieper.


Han mener, at de fleste virksomheders regnskabssystemer er designet

til at have styr på kolde facts som skat og aktier. Men tallene kan ikke bruges til at lede efter. Et almindeligt regnskab

fortæller ingenting om, hvilke kunder, der er lette at handle med - og hvilke, der altid kræver så meget, at fortjenesten

skrymper ind.


- Det viser sig, at 30 procent af dine produkter ødelægger din fortjeneste. Og hvis virksomhederne

vil vide, hvilke 30 procent det forårsager deres tab, så kan man finde ud af det, siger Chris Pieper.









Første

dansker i hus

IT-programmet kan altså give virksomhedsledere et rigtigt billede af virksomheden. Og ikke bare et mudret billede,

eller en fornemmelse af, hvad der er godt eller skidt. Virksomhederne kan på den måde tage de rigtige beslutninger, når

de ved, hvad der giver plus på fortjenesten og hvad der trækker i negative retning. ABC Technologies havde i forvejen

13 danske kunder. Og den første danske SAS-kunde har netop skrevet en kontrakt under. Det er en mellemstor virksomhed, der

ikke er klar til at fortælle om beslutningen endnu.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen