Berlingske Business
16:19Genmab præsenterer vigtigt kræftstudie på konference i december

Fiskerierhverv skal være vidensbaseret

Hvert år lander de danskere fiskere fisk svarende til en værdi af tre mia. kr. Fisk for yderligere ni mia. kr. importeres

- typisk fra lande som Norge, Rusland, Færøerne og Island. I forarbejdet tilstand sælges fisken for 16 mia. kr.

i runde tal. Kun den ene mia. afsættes i Danmark.



Den samlede værditilvækst på tre-fire mia. kr. skal

sættes i vejret, hvis det danske fiskerierhverv skal udvikle sig positivt. Fisk bliver der nemlig, som udgangspunkt, ikke flere

af. Af vilde fisk bliver der efter al sandsynlighed tværtimod færre.



Det er nogenlunde udfordringen for et nyt videncenter

for fiskerierhvervet, som Videnskabsministeriet har besluttet at støtte med 5,5 mio. kr. Omdrejningspunktet i hele projektet

er chefkonsulent Jens Munk, Teknologisk Institut, Nordsøcentret.



Han formulerer udfordringen lidt anderledes.



- Fiskerierhvervet

er speciel derved, at man er udsat for dobbeltkonkurrence. Først konkurrerer man om at skaffe råvaren. Dernæst skal

man konkurrere om afsætningen. Køber du norske sild, skal du f.eks. være dygtig nok til at kunne forarbejde dem

i en grad, så du kan hamle op med dine norske konkurrenter på afsætningssiden, siger han.



Konsortiet bag det

kommende videncenter er, foruden den nordjyske afdeling af Teknologisk Institut, Nordsøcentret, Martec - en fusion af søfartsskolen

og maskinmesterskolen i Frederikshavn og Aalborg Universitet.



Målgruppen er virksomheder med relation til fiskeerhvervet, produktionsmedarbejdere,

produktionsledere og forskere.



Projektet starter efter planen i begyndelsen af i år og løber frem til udgangen af

2005, men det klare mål er herefter, at projektet fortsætter sit eget liv på egne ben.



Første fase bliver

gennemførelsen af en række seminarer og konferencer, hvor en til lejligheden nedsat styregruppe bestående af virksomheder, brancheorganisationer

m.v., drøfter hvilke konkrete initiativer, videncentret skal kaste sig over med baggrund i erhvervets behov.



Imidlertid

har konsortiet udpeget tre indsatsområder eller projekter, om man vil, som man på forhånd anser for at være

essentielle.

Videnspredning

Et nøgleord i hele øvelsen er videnspredning, forklarer Jens Munk.



- Der

foregår i dag en masse forskning, som branchens aktører ikke i tilstrækkelig grad får del i. Derfor handler

det i høj grad om at få denne viden kanaliseret ud til branchens aktører på en praktisk, anvendelig måde,

forklarer chefkonsulenten.



De tre projektområder, der indtil videre er formuleret, retter sig mod dels fiskeindustrien,

dels den maritime servicesektor og dels mod opdræt af fisk.



Især i sidstnævnte sektor er der et lille håb

om større produktion. I dag er produktionen begrænset af miljøhensyn. Begrænsningerne ligger bl.a. i foderforbruget,

men med nye teknologier i dag er det faktisk muligt at øge fodermængderne uden, at miljøbelastningen på

å-systemerne øges.



Det nye videncenter, som indtil videre bærer det ikke helt logiske navn "Maritimt

Vækstcenter", får adresse på Nordsøcentret i Hirtshals.



Centret rummer i forvejen en række

udviklings- og forskningsvirksomheder ved siden af publikums-aktiviteter som f.eks. Nordsømuseet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen