Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Fiskeopkøbere ind i varmen

Det er efterhånden kun fiskerne selv og de ansatte, som står for den fysiske håndtering af fiskene i Thyborøn Havn,

som fremover kan komme til at fryse.



Thyborøn Fiskeauktion har nemlig, som de angiveligt første, besluttet at flytte

auktionen fra den kolde hal, hvor fisken ligger udstillet, ind i et varmt salgslokale, der minder meget om et klasselokale.



Her

bænkes opkøberne i to rækker ved borde i stedet for, som tidligere, at stå mere eller mindre frysende inde

i hallen.



Forinden har de fået udleveret et salgskatalog, hvor al fisk er opført i partier. Opkøberne har

herefter kunnet gå ud i det kolde rum for at vurdere de forskellige partier, inden de sætter sig ind i de varme omgivelser.













nettet

I Thyborøn har de i mere end et år måttet affinde sig med konkurrence fra internettet. Som landets første

fiskeauktion begyndte Thyborøn Fiskeauktion for godt et år siden at flytte sin auktion ud på internettet, så

opkøbere placeret i andre europæiske lande i realtid kunne byde med på auktionen på lige fod med de opkøbere,

der fysisk var tilstede i Thyborøn, og den situation er der ikke ændret på.



For at give internet-opkøberne

fair handelsvilkår har auktionen indført fem kvalitetsklasser for sine fisk mod normalt tre. På den måde kompenseres

der for det faktum, at de udenlandske opkøbere ikke fysisk kan tage fiskene i nærmere øjesyn.



Ifølge

markedschef Charlotte le Févre, Thyborøn Fiskeauktion, udgør nethandelen i dag mellem fem til ti pct. af den

samlede omsætning. Samtidig har initiativet ført til mere stabile priser på auktionen, fordi efterspørgselen

er steget.

Ur

Rent teknisk fungerer den vest-jyske auktion i forvejen meget elektronisk, idet man nu starter et ur med en

begyndelsespris, hvorefter opkøberne kan trykke sig ind, når uret når ned på den pris, de vil betale.



Charlotte

le Févre ser store fordele i, at opkøberne nu er kommet ind i varmen, og fordelene ligger ikke kun i komforten.



-

Der hersker en helt anden stemning i det nye salgslokale. Der er ingen larm fra fiskekasser, som bliver flyttet rundt på. Der

er ingen larmende trucks, som man skal holde øje med, og auktionsmester står ikke og råber et eller andet uforståeligt.

Samtidig er det lettere ved bordene at skrive notater og holde telefonisk kontakt til kunder. Kort sagt kan opkøberne nu meget

bedre koncentrere sig om at købe fisk, siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen