Berlingske Business

Firmasøgninger flytter ud på internet

Forlaget Krak har gennemført en relancering af hjemmesiden, så der i fremtiden kommer mere fokus på firma- og produktsøgninger.

Dermed vil selskabet sætte endnu mere fart på udviklingen, hvor de trykte opslagsværker mister markedsandele til

online udgaverne.



- Vi har brugerne i forvejen, mens skal have dem til at søge mere efter firmaer og produkter. Det er

her, der er penge at tjene, siger Lars Runov, der er marketingdirektør hos Krakmedia.



På den "gamle" hjemmeside

får firma- og produktsøgninger langt fra en så fremtrædende plads.

Vækst

Lars Runov vurderer,

at danske virksomheders samlede forbrug på firma- og produktannoncer på opslagsværker på internet er på

250 mio. kr. i 2003.



Til sammenligning har Dansk Oplagskontrol i Reklameforbrugsundersøgelsen i Danmark 2003 opgjort

det samlede forbrug på internetreklame til 486 mio. kr.



- Firmaannoncer er vores primære indtægtskilde i dag,

og overgår langt bannerannoncerne i værdi. Og de sidste tre år er markedet vokset med 35 til 40 pct., siger Lars

Runov.



Når danskerne i stigende grad søger efter tømrere, malere, vvs-installatører og murere på

internet, sker det på bekostning af de trykte medier, mener Krak-direktøren.



- De trykte telefonbøger bliver

tyndere og tyndere, fordi annoncerne flytter ud på internet.



På internet overgår Krak klart konkurrenter som

TDC Forlag og Eniro målt på antallet af unikke besøgende.



- Vi har cirka 800.000 unikke besøgende hver

uge, og lidt over halvdelen leder efter et firma, siger Lars Runov.

Annoncer begge steder

TDC Forlag afviser, at internet

æder store markedsandele fra de trykte bøger.



- De regionale og lokale opslagsvæker er i vækst, mens

de landsdækkende bøger fastholder niveauet. Vores målinger viser, at der blev foretaget 340 millioner opslag i

vores telefonbøger i 2003 svarende til 80 opslag pr. dansker. Det er på niveau med tidligere år, siger markedsdirektør Charlotte

Stokkebye fra TDC Forlag og fortsætter:



- Man skal ikke vælge annoncering på internet til på bekostning

af de trykte bøger. Man bør annonce begge steder, hvis man ønsker at komme bredt ud.



TDC Forlag er klart

den største aktør inden for trykte telefonbøger, men selskabet satser også store ressourcer på at

vinde markedsandele på internet.



Ambitionen er en halv million unikke besøgende om ugen i løbet af det næste

års tid.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen