Berlingske Business
11:32Verdens første flydende vindmøllepark snurrer

Feriehuse har haft den ringeste sæson i 10 år

De omkring 30.000 udlejere af danske sommerhuse har oplevet deres værste

sæson i 10 år.





Det skønner formanden for Feriehusudlejernes Brancheforening, direktør Kaj Frederiksen,

Sol & Strand Feriehusudlejning A/S, på baggrund af tal fra de tre første kvartaler af 2001 og de meldinger, han har

fået om årets sidste tre måneder.


- Fjerde kvartal har vist ikke været så slemt endda, men det

er ikke kvartalet med den største tonnage, så jeg tror, vi kommer ud af 2001 med et minus i udlejningen på fem

pct. Det er det ringeste resultat siden sæsonen 1991-1992, og vel at mærke ringere end det skrækkelige år,

1999. Der har vi virkelig en udfordring, siger Kaj Frederiksen, der repræsenterer 90 pct. af markedet.


I perioden 1993-1994

oplevede feriehusudlejerne deres guldalder med knap 18 mio. overnatninger - nær en fordobling på bare tre år. Siden

blev statistikken lagt om til at følge kalenderåret, og efter en beskeden opblomstring i 2000 er antallet af overnatninger

for første gang i mange år nu under 15 mio. Det kan mærkes i valutakassen, for 94 pct. af dem er udlændinge.


Kaj

Frederiksen tillægger forhold på det tyske rejsemarked stor betydning for nedgangen. Kapitalstærke tyske rejsearrangører

med svulmende budgetter til markedsføring og stordrift har trængt de danske feriehusudlejere, selv om flere af dem er

gået sammen eller har indgået alliancer i fjor.





Den unikke vestkyst


Men den tyske udfordring giver også

stof til dansk handling.


- Den jyske vestkyst er stadig noget unikt, og vi skal blive bedre til at fortælle om beliggenhed,

natur og de individuelt placerede feriehuse i klitområder. Vi har en frihed til at bruge de kystnære områder, som

tyskerne ikke har derhjemme. Og så tror jeg generelt, de efterspørger noget originalitet og historie i en verden præget

af usikkerhed og forandring, siger Kaj Frederiksen.


Den tyske økonomi har i flere år været anstrengt. Derfor

køber Kaj Frederiksen ikke hypotesen om, at tyskerne efter 11. september-terroren vil omsætte skrækken for at flyve

til en ferie på et nærmarked som Danmark. Han tror ikke, at 2002 bliver stort bedre end året før.


-

Vi skal også i vores produktudvikling være klar over, at vores hovedkundesegment, familier med børn, er under pres

i Tyskland, og at der bliver flere singlefamilier. Hvordan er vores tilbud til den familietype? Og så skal vi ud over tag over

hovedet tilbyde oplevelser som lystfiskeri, golf, cykelture og så videre, siger Kaj Frederiksen.





Milliard-omsætning


Den

samlede danske lejeindtægt på feriehuse er på ca. to mia. kr. årligt, hvortil kommer følgeindtægter,

der efter Danmarks Turistråds skøn ligger på tre mia. kr. Med den overvældende udenlandske overvægt

på markedet er nettoprovenuet stort, og udlejningen giver beskæftigelse i landets yderområder. Derfor mener feriehusudlejernes

formand, at Danmarks Turistråd og de regionale turistinstitutter, der overvejende er støttet af offentlige midler, har

en særlig forpligtelse til at gøre en ekstra indsats på områder, hvor det går skidt, især det

tyske marked.


- Jeg så gerne, at midlerne blev omdisponeret, så der fokuseres mere på målrettet markedsføring

på nærmarkederne, siger Kaj Frederiksen.


Han glæder sig over, at det er lykkedes at åbne et stigende

antal danskeres øjne for, at en ferie i et sommerhus inden for landets grænser rummer kvaliteter, og at flere markeder,

blandt andre de skandinaviske, har vist positive tendenser. I 2001 svigtede nordmændene og svenskerne dog i lighed med tyskerne.





Leder:

Side 8

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen