Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Farver til de blinde

Folk med normalt syn tænker sjældent over det, men mange ting i hverdagen er noget besværligere, når man er

farveblind. Det åbenlyse problem ved fodfængerfelterne er heldigvis løst, men der er mange andre ting, som farveblinde

ikke kan. Eksempelvis at aflæse farvekoder på ledninger.



Lige netop dén manglende evne opdagede Anders Dahl

Jørgensen hos sin meget farveblinde svigerfar, da de for fem år siden sammen installerede et foderanlæg hos en

landmand.



Svigerfar kunne simpelthen ikke se ledningernes farver og det gjorde det meget vanskeligt for ham at gennemføre

installationen.



- Da vi stod der og arbejdede slog det mig pludseligt, hvor stort et handicap, farveblindhed kan være.

Der er mange ting, der er kodet med farver og du er i virkeligheden fortabt, hvis du ikke kan skelne korrekt mellem dem. Det gav mig

idéen til at lave et apparat, der kan se farverne for de blinde, husker Anders Dahl Jørgensen.



Han forestiller

sig en pen med et optisk øje, der kan aflæse frekvensen af de "lysbølger", som farverne udsender. Hver

farve har sit eget unikke frekvensområde og derfor udsender farven rød eksempelvis altid den samme frekvens.



Ved

at indprogrammere frekvenserne i pennen, vil den kunne genkende farver. Dermed kan brugeren føre pennen henover et objekt og

sekundet efter står navnet på farven i dens display.



- Der vil selvfølgelig altid være nuanceforskelle,

men pennen kan sagtens laves, så den kan adskille generelle farver som blå, grøn og rød og i øvrigt

også skelne mellem lyse- og mørkerød. Teknisk kan det sagtens lade sig gøre - sådanne optiske øjne

bruges allerede mange steder, eksempelvis i mus til computere, siger Anders Dahl Jørgensen.

Tryghedsnarkoman

Markedet

for sådan en pen synes også at være til stede. Uden at have undersøgt det nærmere ved Anders Dahl Jørgensen,

at farveblindhed er meget udbredt.



- Min svoger er læge og ifølge ham er der flere hundrede tusinde danskere, der

er farveblinde i et eller andet omfang. Og på verdensplan er antallet jo enormt, så markedet er der. OG farvernes frekvenser

er ens overalt på kloden, så man vil kunne sælge den samme pen i alle lande, konstaterer Anders Dahl Jørgensen.



Når

idéen aldrig er kommet viderede end til Anders Dahl Jørgensens hjerne skyldes det primært, at han ikke har tid.



For

et par år siden købte han det firma, han arbejde i og det har været tidskrævende at få det til at køre

ordentligt.



- Jeg er jo nok lidt tryghedsnarkoman, så i første omgang er jeg nødt til at prioritere min nuværende

virksomhed højest - det er trods alt den, jeg lever af. Min sparsomme fritid vil jeg gerne bruge sammen med min familie og

derfor har jeg simpelthen ikke tid til at gå i gang med projektet, forklarer han.



Han er sikker på, at idéen

kan udvikles til en endog rigtig god forretning, hvis nogen tager den op.



- Hvis jeg ser sådan et produkt om nogle år

vil jeg måske nok ærgre mig lidt og tænke, at det kunne jeg også have lavet og tjent penge på. Men omvendt

vil det være godt for de farveblinde, hvis nogen tager den op. På den måde vil de blive hjulpet, selvom jeg ikke

går videre med idéen, siger Anders Dahl Jørgensen.



Denne artikel er den sjette i serien "Din bedste

forretningsidé, der aldrig blev til noget". De fem tidligere artikler blev bragt i ErhvervsBladet fra den 14. til 17.

oktober.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen